Monday, October 27, 2008

Mg Tokoh : Tuan Guru Haji Majid..2

Pertama nak ucap terima kasih kepada pembaca blog MG terutama yang berkaitan dengan tokoh-tokoh Mengkarak - Guai... harap terus ikuti dan berilah maklumat serta pandangan. Maklumlah gaya orang kampong menulis.

Tuan Haji Majid berasal dari Selangor dan datang ke Kg Guai sebelum zaman jepun lagi. Beliau telah membuka pondok di Kg Guai. memang ramai anak-anak muridnya termasuklah yang diceritakan oleh pelawat laman ini iaitu chemphg70, dan banyak lagi sebenarnya.

Mempunyai dua isteri , iaitu Che Nah dan Badar. Melalui yang diceritakan oleh emak MG dengan Che Nah mempunyai anak bernama Ismail,Nyoh dan Aziz manakala dengan Badar Tuan Guru Haji Majid mempunyai anak bernama Beah ,Ishak dan seorang perempuan (namanya tidak ingat ) . Anaknya Nyoh telah berkahwin dengan anak murid kanannya iaitu orang panggil ' Haji Mat Kerambit ' sekarang membuka pondok di Kg Kerambit, Jerantut.

Semasa zaman Almarhum Sultan Abu Bakar, baginda setiap dua minggu sekali datang ke Kg Guai untuk bertemu Tuan Guru Haji Majid. Tuan Guru Haji Majid adalah seorang yang keramat kata orang kampong. Ada satu cerita nak dikongsikan iaitu apabila Sultan berjalan bersama Haji Majid, Sultan mempersilakan Haji Majid berjalan dihadapan atas sifat beliau orang berilmu. Tapi Haji Majid tak mahu sebab tak patut seorang Sultan berjalan dibelakangnya. Maka akhirnya mereka berdua berjalan 'berimbar' pada ketika itulah orang melihat Tuan Guru Haji Majid dilihat sama tinggi dengan Sultan. kalau berjalan dengan orang yang ketinggiannya tak samapun, apabila berjalan bersama Tuan Guru Haji Majid akan kelihatan sama tinggi juga.

Semasa naik perahu bersama arwah ayah MG ,Tuan Guru Haji Majid pernah menyuruh ayah MG agar minum teh dan beliau sendiri minum kopi. Sehingga ke akhir hayatnya ayah MG tak pernah minum kopi dan kini MG sendiri tak boleh minum kopi..tak tahu apa sebabnya.

Beliau meninggal dunia pada usia 38 tahun pada tahun 1958 kerana mengalami sakit perut,itu menurut cerita orang-orang kampong.

No comments: