Thursday, December 23, 2010

Bapa 1Malaysia

Semenjak diperkenalkan oleh DS Najib gagasan 1Malaysia pada tahun 2008 sehingga kini ia masih lagi diperbahaskan .
Seawal semasa diperkenalkan rakyat Malaysia terpesona dan kagum akan kebolehan PM DS Najib membawa slogan keramat itu.
Berberapa bulan selepas itu, slogan 1Malaysia telah dijumpai meniru slogan Israel dengan “ One Israel “. Pada ketika yang sama para blogger telah mendedahkan bahawa Indonesia juga telah menggunakan slogan yang serupa iaitu 1Indonesia. Adakah ini suatu kebetulan?. Pada ketika ini telah ada suara yang mengaitkan 1Malaysia dengan syarikat perunding APCO World Wide.
Pada awal tahun 2010 pihak kerajaan BN terutama PM Najib dan Isteri terus meniup bara 1Malaysia dan diperkukuhkan dengan kalimat “ Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan “. Pihak kakitangan awam dan media juga terpaksa atau dipaksa mengambil bahagian yang sama. Bagi menjelaskan pemahaman rakyat akan slogan 1Malaysia,maka semua aktiviti, acara, drama, iklan, lakonan tv, pementasan, keputusan pemenangan sesuatu pertandingan, penyertaan dalam sesuatu pertandingan dan lain-lain hendaklah melibatkan tiga kaum utama ini. Iaitu Melayu, Cina dan India.
Sehingga ada yang memahamkan bahawa 1Malaysia bermakna mesti mempunyai Melayu, Cina dan India. Jika sekiranya tidak melibatkan tiga kaum ini atau kaum-kaum lain maka ia bukanlah 1Malaysia.
Sekarang ini apabila DS Anwar Ibrahim membawa dan mengemukakan perkara yang sama di parlimrn sehingga beliau digantung menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan bersama tiga MP yang lain, riuh satu negara. Tiba-tiba menteri yang menjaga hal ini telah menafikan sekeras-kerasnya penglibatan APCO World Wide dalam 1Malaysia. Yang peliknya penafian ini dibuat merujuk kepada penafian terlebih dahulu oleh pegawai kanan APCO World Wide . Sepatutnya kerajaan BN lah yang membuat penafian kerana semua bangkitan diutarakan kepada mereka bukan kepada APCO.
Begitu juga DS Najib perlu merealisasikan 1Malaysia di alam kekeluargaan. Ini bermakna PM DS Najib perlu mempunyai dua atau tiga orang isteri lagi dari orang Cina, India atau bangsa lain. Bapa 1Malaysia!

Friday, December 3, 2010

ISU BERZAMAN : DI MANA UMNO KUAT DI SITU ORANG MELAYU MEREMPAT DAN TERKONGKONG


Kenyataan ini kami pilih untuk dijadikan bahan ulasan kali ini.

Di Bera dari segi persempadanan pilihanraya mengandungi Parlimen Bera, Dun Guai, Dun Triang dan Dun Kemayan. Semua tempat pilihanraya di menangi oleh BN kecuali Dun Triang oleh PR ( DAP )

Manakala dari segi bandar atau pusat perkhidmatan terdapat di Bandar Triang, Bandar Bera ( Kerayong ) dan Bandar 32.

Persempadanan kawasan pilihanraya DUN sepatutnya mengambil pertimbangan juga bandar dan pusat perkhidmatan bukan hanya bilangan pemilih sahaja. Rasionalnya ialah setiap ADUN dapat membantu dari segi hal ehwal penduduk dan pembangunan Bandar atau pusat perkhidmatan di DUN itu. Jika tidak akan berlaku kepincangan sesuatu DUN itu dibangunkan oleh ADUN.

Apa yang berlaku sekarang mengikut perubahan lokaliti terbaru DUN Guai tidak mempunyai Bandar atau Pusat Perkhidmatan ( Bandar kecil ).Tetapi DUN Triang mengandungi Bandar Triang dan Bandar Bera ( Kerayong ). Manakala DUN Kemayang mempunyai Bandar 32.Tetapi pemimpin dan masyarakat tidak mengambil cakna hal ini.

Daerah Bera dengan Pusat Pentadbirannya di Bandar Bera ( Kerayong ). Di Bandar ini terdapat sebuah laman yang diberi nama Lama Kerayong. Disini terdapat sebuah Astaka dengan boleh menghimpunkan lebih 3000 pendengar. Tetapi Astaka ini hanya digunakan untuk tujuan hiburan semata-mata jarang sekali program yang membawa manfaat kepada komuniti Bera. Sambutan rumah terbuka aidil fitri terbaru YB Parlimen Bera yang menyaksikan tarian tidak layak dengan budaya dan agama telah diadakan disini. Tetapi pemimpin dan masyarakat tidak juga bangun membantah semua ini. Masyarakat memilih jalan ‘ selamat ‘ dengan berkata biarkanlah.

Akibat pembubaran LKWJ dan DARA pada tahun 2000* lalu, Daerah Bera telah kehilangan sekurang-kurangnya tiga projek infrastruktur yang besar. Projek pertama ialah pembinaan sambungan jalan dari Kg Tanjung Batu ke Kg Lubuk Paku yang membawa manfaat kepada penduduk Kg Tok Biah,Kg Tg Kuran,Kg Guai,Kg Charuk Putting,Kg Selindang dan Kg Batu Bor dalam daerah ini. Kedua, Bandar 32 yang tidak lengkap sebagai sebuah Pusat Perkhidmatan .Dan ketiga sebuah IPTA.
Ketiga-tiga perkara diatas telah berlaku tetapi masyarakat tetap seperti dulu...bila nak berubah?...berubahlah kepada menjadi masyarakat cakna. Tengok-tengoklah Daerah kita ini jangan tak pandang dan tak kata sepatah pun dengan apa yang berlaku.
*Nota: Kakitangan LKWJ dan DARA telah ditamatkan perkhidmatan sebagai penjawat awam secara rasminya pada 2.10.2000 - sumber bekas kakitangan berkenaan melalui surat yang diterima oleh mereka.

Thursday, November 11, 2010

Thursday, November 4, 2010

PERJUMPAAN KELUARGA PAWANG KADIR KALI KE 4


Semua ahli keluarga Pawang Kadir dipersilakan dan diminta memaksimakan kehadiran pada perjumpaan keluarga kali ke 4 ini. Tarikh 20hb November 2010 ( Sabtu ) telah dipersetujui oleh AJK AKPK yang telah bermesyuarat baru-baru ini. Ketua Urusetia AKPK, Musaniff Ab.Rahman memaklumkan kepada kami bahawa tarikh yang dipilih setelah mengambilkira kesesuaian masa semua ahli.


Menurut Musaniff, 300 orang ahli dijangkakan hadir diperjumpaan keluarga kali ke 4 ini. Kita masih mengekalkan tempat pertemuan keluarga ini adalah di Rumah Besar ( Rumah Pusaka peninggalan Pawang kadir ) di Kg. Bukit Keledang.


- sumber: akpk14.blogspot.com

Tuesday, October 26, 2010

Koperasi diperalat akibat jualan akhbar Utusan merosot


Semenjak agensi ABC ( Audit Bureau of Circulation ) mengeluarkan data berkaitan jualan akhbar di Malaysia antara 1 Julai 2008 hingga 30 Jun 2009 bagi akhbar-akhbar utama Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin. Laporan berikut menyaksikan penurunan jualan untuk semua akhbar utama kecuali Kosmo dan Harian Metro.

Berikut merupakan ranking akhbar utama ( Bahasa Melayu ) dan perubahan edaran berbading tahun sebelumnya.

1. Harian Metro ( naik 4% )

2. Berita Harian ( turun 5% )

3. Utusan Malaysia ( turun 8% )

4. Kosmo ( naik 12% )


Laporan berikut menjelaskan bahawa kuasa beli pembaca akhbar Bahasa Melayu masih tinggi tetapi jelas menunjukkan mereka telah tidak berminat membeli akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia.

Namun, Agensi ABC tidak memasukkan akhbar Sinar yang sekarang ini menjadi pilihan masyarakat.

Akibat daripada kemerosotan pembeli akhbar Utusan Malaysia, ada beberapa buah koperasi telah diperalatkan agar melanggan akhbar ini untuk diedarkan kepada semua ahli secara ‘ ambil hati ‘ bagi menjayakan aktiviti ekonomi koperasi.

Padahal apa yang berlaku akhbar yang dilanggan itu, dibayar setiap bulan tetapi tidak dibuka langsung. Mereka ini hanya membeli untuk ‘ ambil hati’ bukan untuk dibaca. Perkara ini telah berlaku sejak setahun lepas dan masih lagi berterusan hingga kini.

Menurut seorang ahli koperasi yang tidak mahu menyebutkan nama, perkara ini berlaku di kebanyakkan koperasi yang ahlinya terdiri dari kakitangan awam.

Persoalan timbul, kenapa perkara ini dibiarkan berleluasa?

Thursday, October 14, 2010

GURU JENAMA UMNO BERKOKOK TAK KENA MASA

Selepas kerajaan mengumumkan dalam bulan Julai lepas guru gred DG 41 hingga DG 48 dibenarkan berpolitik, maka yang sebenarnya dilihat ialah memberi laluan sebesar-besarnya kepada Guru yang berjenama UMNO/BN bergerak bebas dalam politik.

Mereka ini kebanyakkannya dilantik sebagai penceramah BTN. Semua jadual yang diperuntukkan oleh BTN kepada mereka dipenuhi semuanya. Ini menyebabkan apabila berada di dalam kelas di Sekolah mereka dalam keadaan yang letih dan mengantuk. Tetapi tidak ada seorangpun termasuk Pengetua berani menegur mereka ini.

Namun sehingga kini mereka tetap berusaha samada secara sendiri atau melantik ‘spy ‘ memerhatikan mana-mana guru yang hendak di ‘ black list’ kan. Kategori guru yang akan di ‘ black list ‘ kan tu pula ditentukan oleh mereka sendiri. Diantaranya ialah mengunjungi masjid atau surau yang mengadakan majlis ilmu, menghadiri ceramah parti PR dan bercakap serta pernah menyapa pimpinan parti PR.

Mereka yang disenaraikan dalam ‘ black list’ kononnya tidak berpeluang naik pangkat.

Perlu diingat sepatutnya sudah tidak ada istilah ‘ black list ‘ dikalangan guru DG 41 hingga DG 48. Ini adalah kerana semua mereka ini telah dibenarkan berpolitik sejak bulan Julai 2010 lalu. Dan mereka yang pergi mendengar kuliah ilmu di surau atau masjid itupun bukan berpolitik. Mereka hanya mendengar kuliah ilmu. Kalau ada yang mendengar ceramah PR pula, itupun masih belum berpolitik.

Ada diantara Guru jenama UMNO secara terang-terangan dan kuat sehingga didengari guru lain memberitahu kerani pentadbiran sekolah bahawa mereka akan bercuti pada 26hb Oktober 2010 ini sempena hari penamaan calon PRK DUN Galas. Seolah-olahnya cuti mereka mesti diluluskan.Tetapi tidak ada sesiapa yang berani menegur. Siapa yang mengajar mereka bersikap begini? Apa yang menyebabkan mereka jadi begini?

Guru-guru lain kalau hendak cuti mereka patuh dengan peraturan. Peraturannya ialah perlu isi borang permohonan dahulu apabila diluluskan oleh Pengetua barulah mereka bercuti.

Perangai Guru jenama UMNO ini sebenarnya telah ketinggalan zaman. Mereka merasakan UMNO/BN masih lagi kuat, sedangkan semua orang tahu mereka (UMNO/BN ) telah lemah dan semakin lemah.

Tuesday, October 5, 2010

PRK Galas hujung Oktober 2010?

Tiupan dan kehangatan PRK Galas telah mula terasa. Mengimbau sejarah PRK yang lepas-lepas BN pasti akan meletakkan calonnya. Manakala PAS mewakili PR menunggu siapa sahaja yang bakal diturunkan oleh pihak BN.
Dalam PRU 11 ( 2004 ) Allahyarham Che Hashim ( PAS ) tewas kepada calon BN Saufi dengan majoriti 1300 lebih. Manakala dalam PRU 12 ( 2008 ) kedua-duanya bertemu sekali lagi dan keputusan memihak kepada Allahyarham Che Hashim ( PAS ) menewaskan calon BN Saufi dengan majoriti 600 lebih. Bermakna bekas calon BN itu mempunyai potensi dalam PRK ini.
Tetapi dalam keadaan yang serba tak kena ada pihak atasan BN telah menguar-uarkan nama TG Razaliegh sebagai calon. Adakah ini merupakan satu penghinaan kepada TG Razaliegh? atau ingin meletakkan beban berat yang tidak tergalas ini diletakkan ke bahu TG RH, kemudian apabila keputusan memihak kepada PR maka TG RH akan dipersalahkan?
Perlu diperingatkan baru-baru ni MG mendengar khabar, bahawa ada ketua sebuah kumpulan telah diarahkan oleh ' orang BN ' supaya menggunakan ahli-ahli mereka pergi ke Kelantan dan mendaftar sebagai pengundi di Dun Galas. Mereka ini mengikut arahan ketua mereka serta dibayar agar boleh mengundi di PRK Galas nanti. PR mesti bersedia menghadapi situasi ini.
Rakyat Kelantan adalah rakyat yang pandai berpolitik. Mereka dapat membezakan mana pemerintah yang baik dan jahat.

Tuesday, September 21, 2010

DIPERSILAKAN KE JAMUAN HARI RAYA DAN RAMAH MESRA PAS KAWASAN BERA


Ahli Jawatankuasa Harian dan Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Bera, mempersilakan orang ramai ke Majlis Jamuan Hari Raya dan Ramah Mesra Idul Fitri PAS Kawasan Bera
Pada
25 September 2010 ( Sabtu )
Jam 11.00pg hingga 1.00ptg
Bertempat di Dewan Darul Ikhwan, Mengkarak

DOA MENGIRINGI CALON UPSR 2010


Warga Media Guai mendoakan kejayaan cemerlang untuk semua calon UPSR 2010

Wednesday, September 15, 2010

Orang muda Geng Kita : Diterjemah di Felda Tementi




Moto “ Orang Muda Geng Kita “ bukan omongan kosong. Di Felda Tementi, Bera Ahli Jawatankuasa Pemuda UPU Felda Tementi telah menganjurkan Jamuan Hari Raya bermula jam 9.30 malam hingga 11.00 malam. Kehadiran tetamu dari pelbagai lapisan masyarakat amat menggalakkan. Terutama golongan muda.

Majlis tersebut juga diserikan dengan kehadiran YDP PAS Kawasan Bera Ust Sulaiman, TYDP PAS Kawasan Bera Sdr Musaniff , Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Bera Sdr Shahrul dan Ketua Penerangan PAS Bera Ust Yusuf.

Para golongan muda diperingatkan agar mengambil peluang mendaftar sebagai pemilih, terutama mereka yang lahir pada atau sebelum bulan Ogos 1989. Mereka ini telah layak mendaftar sebagai pemilih.

Menjelang PRU 13 yang akan datang, golongan muda diseru agar memilih parti yang pemimpinnya berjiwa rakyat, tidak mementing diri serta kroni, berlaku adil kepada semua bangsa dan berkebajikan. Untuk itu rakyat termasuk golongan muda perlu membuat perubahan secara besar-besaran dan sederap samada di kawasan Felda, Pinggir Bandar, Bandar dan kampong tradisi.

Menyentuh mengenai isu peneroka Kemahang 3 menang saman keatas FELDA berkaitan isu grading perahan sawit. Perkara yang sama akan dibuat di Felda gugusan Bera ini. Badan penyelaras telah dibentuk dan peneroka di Felda gugusan Bera perlu berkerjasama serta berani meneruskan perjuangan menuntut keadilan berkaitan isu grading perahan sawit berserta kemungkinan satu isu baru yang akan dikemukakan ke mahkamah sebelum akhir tahun ini.

Thursday, September 9, 2010

DETIK 30 RAMADHAN / 1 SYAWAL 1431H…NAMUN KEDAPATAN


Pengumuman Hari Raya Idul Fitri tahun 1431 oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja malam tadi telah mengistiharkan Hari Raya tahun ini adalah pada hari Jumaat 10hb September 2010. ( 1 Syawal 1431 )

Ini bermakna pada tahun ini umat Islam di Malaysia berpuasa genap 30 hari. Sebagai umat Islam yang melalui tempoh itu telah mengalami berbagai perubahan perasaan, pengajaran, kesedaran, ilmu pengetahuan dan tidak kurang juga yang tidak berubah apa-apa. Tetapi yang lebih malang lagi menjadi lebih teruk daripada sebelumnya.

Kehadiran jemaah ke Surau atau Masjid kebanyakkannya ramai sehingga melimpahi ruang solat bermula hari pertama sehingga hari kesepuluh ramadhan sahaja. Bermula hari kesebelas sehingga berikutnya bilangan jemaah semakin kurang dan terus menyusut. Namun kedapatan juga beberapa buah Surau dan Masjid yang konsistan bilangan jemaahnya lapan saf bermula hari pertama hingga akhir Ramadhan.

Amalan menggunakan khidmat Imam Hafiz luar kawasan bagi menceriakan suasana solat di Bulan Ramadhan masih boleh dipertingkatkan. Apabila sempadan Ramadhan telah menghampiri penamatnya Imam Hafiz luar akan pulang ke kampong halaman mereka. Kalau sebelum ini jemaah menikmati alunan lunak serta bacaan surah sederhana panjang dari mereka ini, tetapi selepas 27 Ramadhan mereka kembali mendengar alunan dan bacaan yang sama mereka dengar zaman mereka kecil-kecil dahulu. Namun masih kedapatan Surau dan Masjid menikmati alunan dan bacaan bertenaga menyempurnakan solat Isyak, Terawih dan Witir sehingga 30 Ramadhan.

Apabila dibuat sedikit penelitian, di dapati Surau dan Masjid yang sentiasa mengadakan majlis Tazkirah akan dapat menghidupkan bulan Ramadhan sebagai bulan Ibadah. Para jemaah pula akan sentiasa mendapat peringatan dan ilmu daripada penyampai Tazkirah, menyebabkan mereka seronok beribadah serta mempunyai kekuatan untuk meneruskan serta berubah kepada kebaikkan.

Kalau dahulu diberitakan seorang sahabat yang bernama Syaaban telah memaklumkan bahawa temannya yang bernama Ramadhan akan berkunjung menemui kita. Dan sekarang Ramadhan pula akan meninggalkan kita dan jirannya Syawal bakal menjelma. Tetapi sebelum beliau meninggalkan kita, Ramadhan berharap akan dapat bertemu lagi di tahun hadapan.


Ramadhan juga berpesan agar meneruskan apa-apa sahaja yang baik takala bersama selama 30 hari itu di bulan-bulan yang berikutnya. Teringat macamana susahnya hendak bangun seawal jam 3.30 pagi kemudian makan sahur serta terus solat subuh berjemaah di Surau dan Masjid tetapi masih boleh dilakukan dalam tempoh 30 hari itu. Kenapa tidak boleh dilakukan di bulan-bulan lain?

Ramadhan adalah bulan Ajaib. Pemergianmu bakal kurindui. Harapan dan pesananmu akan aku turuti. InsyaALLAH.

Sunday, September 5, 2010

Malu….kawasan felda gugusan Bera terima sumbangan air mentah dari SYABAS


Baru-baru ini beberapa kawasan felda dalam kawasan gugusan bera menerima bekalan air mentah dari pihak SYABAS ( Selangor ). Terima kasih kepada pihak pengurusan SYABAS kerana peka dengan masalah air di kawasan felda gugusan bera.

Namun beberapa persoalan hendak ditimbulkan:

Pertama, kenapa Kerajaan Pahang tidak berusaha atau mengambil tindakan mengatasi masalah bekalan air kawasan felda gugusan bera dengan bersungguh-sungguh seperti yang dilakukan oleh pihak SYABAS atau lebih lagi.

Pihak SYABAS telah membekalkan tangki air ke Masjid dan botol kandungan 5 liter air minuman kepada peneroka ( disampaikan oleh YB Guai ). Kenapa pihak kerajaan Pahang tidak memikirkan kearah itu?

Kedua, baru-baru ini melalui media di maklumkan Negeri Selangor bakal menghadapi krisis kekurangan air. Tambahan pula Negeri Selangor bakal menjadi pembeli air dari Negeri Pahang sedikit masa lagi. Tetapi peristiwa penghantaran air tersebut membuktikan sebaliknya.

Ketiga, kenapa pihak SYABAS beriya-iya benar membantu kawasan felda gugusan bera, Pahang ini.? Mungkin ada sesuatu yang ingin pihak pengurusan tertinggi SYABAS mahukan daripada pengurusan tertinggi Persekutuan ( juga Orang Pahang yang merangkap ‘menjaga ‘ FELDA ).

Sepatutnya pihak kerajaan Pahang berasa malu dengan kelembapan tindakan mereka. Jika pimpinan Negeri Pahang tidak berasa apa-apa dengan peristiwa penghantaran air oleh pihak SYABAS, bermakna mereka ini sudah kehilangan moral dan daya kreativiti.

Masalah bekalan air yang berlaku di kawasan felda gugusan bera terutama Felda Purun dan Mayam telah berlaku sejak lebih 20 tahun lepas. Kenapa pihak kerajaan Pahang tidak berusaha mengatasinya dengan sebaiknya?

Wednesday, August 25, 2010

Mengenali secara ringkas : Iftar, Infaq dan Tazkirah


Iftar adalah majlis berbuka puasa. Masjid dan surau kebanyakkan menjadi tempat majlis Iftar dilangsungkan. Manakala penganjurnya adalah dikalangan kariah tempatan. Ada yang mengambil bahagian Iftar ini satu hari untuk dia seorang sahaja, ada yang menyertai secara berkongsi dengan ahli keluarga mereka dan ada yang berkongsi dengan kawan-kawan.

Mereka mengambil peluang sungguh-sungguh untuk menganjurkan Iftar ini walaupun secara kasarnya tiap-tiap hari kos yang terlibat mencecah sekitar RM550.00. Ini adalah kerana kehadiran orang yang berbuka puasa di tempat itu purata 70 orang setiap hari. Bagi mereka memberi orang berpuasa makan adalah suatu kelebihan dan diberikan ganjaran pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa itu.

Ada masjid semasa 15 syaaban lagi senarai nama yang ingin menyertai Iftar telah penuh. Maka masjid tersebut telah mengadakan tiap-tiap hari majlis Iftar. Beruntunglah sesiapa yang menganjurkan dan menyertainya.

Infaq adalah derma yang diberikan kepada orang yang berkeperluan. Kebanyakkan derma diberi dalam bentuk wang ataupun barangan.

Sempena kehadiran bulan Ramadhan ramai yang mengambil peluang untuk memberikan Infaq. Walaupun infaq boleh dilakukan di luar bulan Ramadhan, namun kebanyakkan orang suka mengeluarkannya di dalam bulan Ramadhan. Mereka tahu pahala yang berganda-ganda jika mereka melakukan di dalam bulan Ramadhan.Tambahan pula infaq yang mereka berikan ini beroleh pahala yang tidak putus-putus, inilah yang mereka cari dan inilah yang mereka berlumba-lumba.

Tazkirah adalah merupakan majlis penyampaian ilmu dan peringatan kepada kebesaran Allah swt. Selalunya diadakan dalam bulan Ramadhan di Masjid, Surau ataupun tempat orang ramai berhimpun. Boleh juga diadakan diluar bulan Ramadhan. Selalunya majlis Tazkirah mengambil masa diantara 15 minit hingga 40 minit sahaja.

Keutama majlis Tazkirah ini dilakukan pada bulan Ramadhan ialah kerana pada bulan ini semua majlis ilmu di Masjid dan Surau diberhentikan. Dengan kehadiran orang ramai ke Masjid dan surau di bulan mulia ini, maka mereka akan berpeluang mendapat ilmu dan ayat-ayat peringatan selain dari bersama-sama menunaikan solat Isyak,Terawih,witir dan Subuh secara berjemaah.

Ayuh kita mulakan ,semarakkan dan teruskan…

Tuesday, August 10, 2010

CELOTEH AMBANG RAMADHAN : Apa perlu kita buat…


Esok jatuhlah 1 Ramadhan 1431 bagi rakyat Malaysia. Bermakna esok adalah hari pertama umat Islam di Malaysia dan Negara yang sewaktu dengannya menjalani ibadah puasa.

Malam ini akan bermulalah solat sunat terawih dan witir. Ada surau dan masjid mengadakan solat terawih sebanyak 20 rakaat dan tak kurang juga 8 rakaat. Begitu jugalah sunat witir boleh dilakukan 3 rakaat ataupun 1 rakaat. Yang sembahyang 3 rakaat pula boleh lakukan dua salam ataupun satu salam sahaja.

Perbezaan diatas janganlah menjadi bahan pertikaian. Apa yang penting ialah melakukan solat sunat terawih tu, berapa rakaat bukan perkara pokok. Yang sepatutnya menjadi tajuk atau pertikaian ialah dalam suasana seronok menceritakan kehadiran bulan Ramadhan tetapi masih ada kenalan kita, saudara mara kita dan jiran kita telah memasang angan-angan untuk tidak berpuasa apatah lagi berterawih. Mereka ini perlu disedarkan dan diberi kefahaman.

Ramadhan kali ini buatlah yang berbeza berbanding tahun lepas. Biarlah Ramadhan kali ini menjadi yang terbaik sekali dari semua sudut. Kalau Ramadhan lepas kita tidak suka kepada tazkirah, tapi tahun ini biar kita cadangkan agar tazkirah diadakan di tempat kita. Kalau Ramadhan lepas kita banyak membeli juadah berbuka puasa dengan siapa sahaja yang menjual asalkan nampak berselera, tapi kali ini kena pilih orang yang menjual itu adalah orang yang menutup aurat serta berpuasa. Masak sendiri lagi baik.

Dari segi rancangan TV pula jika tahun lepas banyak menyaksikan adegan maksiat dan melalaikan, tapi kali ini pilihlah rancangan yang boleh mendatangkan pendidikan baik dan manfaat kepada keluarga. Biar kita kawal TV bukan sebaliknya.

Jangan tinggalkan bersahur ( jam 4.30 pagi bukan jam 12.00 tengah malam ). Buatlah persediaan solat subuh atau membaca Al Quran sementara menunggu masuk waktu fardu Subuh. Solat subuh secara berjemaah di Surau atau Masjid adalah digalakkan. Bagi yang inginkan ketenangan bangunlah seawal jam 3.30pagi untuk melakukan solat sunat tahajjud dan hajat. InsyAllah, Allah akan bantu dan mempermudahkan. Di waktu pagi pula lazimkan solat sunat Duha setiap hari.

Apa yang sebenarnya kita mahu selepas melalui PENDIDIKAN RAMADHAN ialah KEBERKATAN , KEAMPUNAN DAN LEPAS DARI AZAB API NERAKA. Mampukah kita?

Wednesday, July 28, 2010

Guru gred DG 41 hingga DG 48 dibenar berpolitik


Satu berita yang mengembirakan di kalangan guru yang berada di tangga itu. Persoalan timbul kenapa golongan pendidik ( guru ) sahaja yang diberikan kebenaran, kenapa tidak kepada semua pegawai kakitangan awam kumpulan A. Namun yang berada di golongan ini ada yang gembira, ada yang susah hati dan tidak kurang juga ada yang tiada respon seolah-olah telah diputuskan deria emosinya.

Kebenaran menyertai parti politik kepada kakitangan pengurusan sepatutnya telah lama diberikan. Menyertai atau memegang jawatan dalam parti politik adalah merupakan kokurikulum kepada penjawat awam. Mereka akan mempunyai masa bersama dan menyelami masyarakat. Lantas dapat membantu mereka dalam proses merancang dan mengeluarkan cadangan yang bernas serta praktikal keatas sesuatu program atau projek pembangunan.

Sudah lamapun diberitahu bahawa politik ini bukanlah sesuatu yang kotor atau menjijikkan. Tetapi kekotoran itu dibawa oleh personel dan kumpulan yang mempunyai virus tamak dan jauh menyimpang dari matlamat suci berpolitik. Berpolitik bermaksud mencari jalan bagaimana mensejahterakan kehidupan rakyat dan masyarakat dengan cara yang benar. Bukan mencari habuan untuk kepentingan diri dan kroni.

Berpolitik untuk kepentingan diri dan kroni adalah amalan budaya lampau yang ketinggalan zaman. Jika masih diteruskan lagi maka kita akan melihat suasana masyarakat yang hancur sehancurnya.

Begitu juga budaya memaksa kakitangan menyertai dan memegang jawatan di dalam parti politik. Islam pun tidak memaksa manusia memeluk agama Islam. Maka begitu jugalah kakitangan awam tidak boleh dipaksa menyertai mana-mana parti politik. Ini adalah hak individu. Pun begitu jangan pula dicop mana-mana kakitangan yang tidak mahu menyertai mana-mana parti. Tambahan pula memang telah diagendakan sejak dahulu malah telah menjadi realiti kini, pemegang jawatan tertinggi dan kanan penjawat awam terutama bidang pendidikan ini kebanyakkan dari personel yang memegang jawatan parti berhaluan kebangsaan. Jangan didiskriminasi atau dizalimi kakitangan awam lain yang tidak mahu menyertai parti berhaluan begitu.

Jika apa yang dinyatakan berlaku juga maka mengeluarkan kebenaran kepada guru gred DG 41 hingga DG 48 menyertai politik hanyalah sesuatu platform untuk membolehkan guru-guru yang telah sediada berada dan aktif bersama parti berhaluan kebangsaan ini bergerak bebas dan terus bebas. Tapi ingat, gaji anda dibayar sebagai seorang guru yang perlu mendidik anak bangsa dengan sukatan pelajaran dan masa mengajar seperti yang di jadualkan. Jika anda culas atau tidak bersungguh-sungguh mengajar maka anda akan dipersoalkan di kemudian hari. Iaitu hari pembalasan,,apa anda hendak jawab?

Friday, July 23, 2010

Asal nama Guai


Nama Guai dikaitkan dengan dua nama yang masyhor sekarang. Pertama Kampong Guai dan kedua DUN Guai. Manakala DUN Guai pula memang mengambil sempena nama kampog tu.

Kalau orang dari Kg Lebak menghilir Sungai Pahang hingga ke Kuala Triang akan tahulah bebenar Kg Guai ini.Oleh kerana kebanyakkan kampong-kampong kecil yang berhampiran penduduknya bersaudara belaka,untuk memudahkan maka mereka menyebut kampong mereka kepada orang luar adalah Kg.Guai.

Kampong-kampong tersebut ialah Kg Guai, Kg Batu Temelian,Kg Merbau,Kg Tanjung Kuran, Kg Mengkarak ( seberang ),Kg Seberang Guai, Kg Bkt Keledang, Kg Tanjung Menuang, Kg Tok Langit.

Terkadang orang-orang di Kampong sekitar simpang Guai ( Lubuk Ayam ) juga memperkenalkan sebagai Kg Guai. Macam juga Kg Kerayong, Kg Jeram Ular,Kg Paya Pagar,Kg Mengkarak, Kg Jelam, Kg Durian Tawar dan Padang Luas yang memang sepusat dan sepusing dengan Kg Guai.

Guai dari cerita pertama berasal dari perkataan “ buai “. Pada suatu ketika dulu mereka yang duduk disebelah tebing sungai melihat ada satu akar yang panjang melengkung berbentuk macam buai yang bergerak terbuai-buai. Dan orang kampong menyebut perkataan terbuai-buai itu dengan “ terguai-guai”. Itulah cerita ringkasnya.

Manakala cerita yang kedua pula ialah berkaitan dengan corak hidup penduduk disini sewaktu ketika dahulu. Kampong ini adalah suatu kampong yang aman, semangat persudaraan yang amat tinggi, tempat pengajian ilmu akhirat, tempat pengajian ilmu dunia dan tempat di mana As Sultan Pahang selalu berkunjung.

Dipendekkan cerita mereka ini semuanya mengakui bahawa kampong ini adalah kampong mereka termasuklah orang Cina dan orang Inggeris. Maka berkatalah orang cina , “ Ini kampong Gua “. Orang Inggeris pun turut sama menyatakan, “ Ini kampong I “. Dengan kebijaksanaan orang-orang kampong maka diberilah nama kampong tersebut sempenaan cantuman “ Gua “ dan “ I “ jadikan Kampong Guai.

“ Guai “ dan “ I “ juga bermaksud aku,koi,kawan dan saya. Maka Kg Guai juga boleh agaknya di panggil Kampong Ku, Kampong Koi ataupun Kampong Saya. Inilah cerita yang kami dengar dicuping telinga aje.

Wednesday, July 21, 2010

Penduduk Kampong jangan di lupa


Ini adalah rintihan orang kampong. DS Najib sibuk sangat mempertahankan FELDA, ingat bukan peneroka. Tetapi nasib orang kampong terus dipandang sepi.

Sebabnya mudah memang tidak ada hasil dan faedah dari orang kampong. Kalau peneroka mereka ini ada ladang yang ada sangkutan dengan FELDA. Bila ada saja sangkutan dengan FELDA mereka rasa mereka boleh buat apa saja.Tetapi mereka lupa apa itu akta GSA yang sebenarnya ( sila baca buku dan tengok VCD hasil usaha peguam Wan Rohaimi tu ).

Kami ambil contoh sebuah kampong yang terletak di daerah Bera iaitu Kampong Guai. Dari segi prasarana amat jauh ketinggalan berbanding dengan kampong-kampong lain. Jalan masuk dari Kg Charuk Putting rosak teruk dan amat menyedihkan. Dah masuk dalam akhbar sinar harian tetapi tidak ada respon segera dari pihak yang berkaitan. Manakala jalan di tepi sungai pula terlalu kecil serta terlalu hampir dengan sungai dan terdapat cerun yang tidak selamat hanya menunggu masa untuk runtuh ke sungai.

Dari segi kerja penyelengaraan atau membaiki kerosakan perkhidmatan ( Bekalan Air, Elektrik dan Telefon ) juga lambat. Penduduk kampong terpaksa menunggu terlalu lama.Tambahan pula kalau ada yang melibatkan permohonan tanah mereka ini tidak akan di pandang.

Kalau hendak bercerita dari segi Jalan Perhubungan. Sepatutnya telah lama sebatang jambatan menghubungkan daratan Daerah Bera ini dibina. Tempat yang paling sesuai ialah di sekitar Kampong Guai inilah. Untuk pengetahuan Kampong Guai adalah diantara kampong yang tertua di Negeri Pahang.

Di Kampong Guai inilah juga terdapat sebuah Sekolah Menengah Agama yang bernama Sek Men Agama Attifaqiyah.Berasal dari sekolah agama rakyat kemudian diambil alih oleh kerajaan negeri Pahang. Tetapi dari segi kecenderungan pihak Negeri terutama pemimpin tempatan untuk memajukan sekolah ini, jauh sekali. Inilah satu-satunya sekolah agama di Daerah Bera.

Disini juga terdapat sebuah sekolah rendah. Ini juga merupakan salah sebuah sekolah rendah yang tertua di Negeri Pahang. Sekolah ini ramai melahirkan orang yang cerdik , ternama dan menjadi sebutan masyarakat di masa kini.

Namun semua itu hanya boleh dinukilkan sahaja, tetapi hakikatnya orang kampong tidak ada pemimpin Negeri terutamanya tempatan yang sudi menyelami perasaan mereka. Mereka ini cuma berguna bila DYMM Sultan datang mencemar duli melawat kampong, acara berakit, persiapan kenduri bila pemimpin besar turun ke kampong, Pilihanraya dan lain-lain lagi.

Sunday, July 11, 2010

FELDA : Sekadar nak belum bankrup lagi…

Apabila berita buruk mengenai FELDA saja diterbitkan dalam apa-apa media pasti PM DS Najib dan konconya akan melenting gila. Tambah pula isu ‘ FELDA BANKRUP’ bertambahlah gila mereka melenting.

Isu yang diperkatakan ada mempunyai fakta, ekoran jawapan MP Dato’ Ahmad Maslan di Parlimen. Beliau menjawab soalan berkaitan simpanan wang tunai FELDA dari lebih kurang 4 Bilion menyusut kepada lebih kurang 1 Bilion. Dato’ AMs juga memberi jawapan kemana wang itu digunakan. Diantara yang boleh dinyatakan wang tersebut digunakan ialah dalam tanam semula ladang, pinjaman perumahan dan membantu kewangan sebuah FELDA di Sabah.

Memang betul awal penubuhan FELDA dulu wang tunai FELDA ini bertambah dari tahun ke tahun. Ia digunakan dalam keadaan yang perlu dan diganti semula. Ini berlaku di masa pengerusi FELDA sebelum Dato Yusuf Nor. Tetapi sekarang dah bebeza wang ini telah berkurang dan terus berkurang. Kebimbingan inilah yang mereka perkatakan sekarang. Kepada sesiapa yang boleh mendapat maklumat boleh bertanya kepada Ibupejabat FELDA di Kuala Lumpur mengenai kedudukan perkara ini. Jangan hentam kromo aje marahkan orang yang menyampaikan berita kebimbangan ini.

Mengenai jawab Dato’ AMs tu pun ramai yang tidak puas hati. Jawapan pertamanya ialah mengenai menggunakan wang tunai FELDA ( WTF ) ini untuk tanam semula ladang. Semua peneroka maklum bahawa TTS berjumlah RM 17,000.00 adalah dipotong setiap bulan terhadap setiap peneroka….macamana pula WTF digunakan untuk tanam semula ladang?. Kedua WTF digunakan untuk pinjaman rumah peneroka. Kami dimaklumkan pinjaman ini dikenakan caj 1% - 3% atas pinjaman. Disini bermakna ada keuntungan...jadi kenapa guna WTF?

Apabila peneroka telah cuba mengambil semula pemikiran yang telah dilekakan dengan keadaan “ selesa “ selama ini, PM DS Najib telah mula rasa tergugat. Maka juak-juak yang telah ' sekian lama menjadi DEDALU kepada FELDA ' berusaha menggunakan peneroka dan anak-anak muda membuat tunjuk perasaan membantah isu FELDA BANKRUP.

Tetapi yang anehnya,

a. Pihak pengurusan FELDA tidak berkata sepatahpun
b. Semasa isu menyatakan Malaysia bakal bankrup tahun 2019 tiada siapa rakyat Malaysia pun yang marahkan Dato Yusuf Jala.
c. Kapal yang dah lama kita naik, tiba-tiba ada orang kata kapal ini dah nak tenggelam sebab dah lihat tanda-tandanya. Patutkah orang yang memberitahu tu di marahi? di musuhi?......???


Sebagai peringatan kepada kita sebagai rakyat dan pemerintah,


Rakyat Malaysia ini terdiri dari pelbagai golongan .Mereka terdiri daripada Penduduk Bandar, Penduduk Pinggir Bandar, Peneroka FELDA, Penduduk Kg Tradisi, Penduduk Setinggan , Perkampungan Nelayan , Penduduk Kampong tersusun , Estet dan Orang Asal. Mereka ini semuanya perlu dilayan seadilnya, baik dari segi pembangunan, sosioekonomi, pendidikan dan lain-lain.
Ingat esok mereka akan dakwa….mungkin sekarang ini mereka memendam rasa...tapi percayalah akan meletup jua...bila?

Wednesday, July 7, 2010

PAKATAN AMAL SEJAGAT BUKA CAWANGAN DI BERA


Pakatan Amal Sejagat adalah merupakan agen korporat eTiQa takaful. Bagi memberi khidmat kepada penduduk Bera sebuah cawangannya bakal di buka pada 15 Julai 2010 ini.


Kedudukan tempat perniagaan yang strategi berhadapan dengan Laman Kerayong dan sederet restoren Green Cafe akan memberi kemudahan kepada pelanggan untuk mengunjunginya.


Pelbagai perkhidmatan bakal disediakan diantaranya ialah Insuran Kenderaan, Road tax kenderaan, Fax, printing kertas kerja, membayar bil online dan lain-lain.


Penduduk Bera dan sekitarnya agar mengambil peluang dihari pembukaan pada 15 Julai 2010 sehingga 31 Julai 2010, kerana kadar perkhidmatan diberi potongan sehingga 50% selama tempoh itu.

Saturday, July 3, 2010

Buah sawit muda dan peneroka


Peneroka FELDA amat faham dengan istilah BTS, perahan, buah muda, Tabung Tanam Semula, loading buah, wang sara hidup dan pelbagai lain istilah yang digunakan didalam dunia ladang atau kebun kelapa sawit.

Semalam kami sempat berbual dengan seorang yang pernah berkerja di dalam kilang kelapa sawit. Beliau menceritakan bagaimana pihak kilang berurusan dengan pelanggannya yang terdiri dari tiga kumpulan yang besar iaitu peneroka , agensi lain dan taukeh cina berkaitan dengan buah sawit muda.

Apabila taukeh cina bawa masuk beberapa lori mengandungi buah sawit dan ada pula yang mengandungi buah sawit muda, maka buah sawit yang muda ini tidak dikira dan disuruh bawa pulang. Maka taukeh cina ini bawa balik dan mencampurkannya dengan dengan buah sawit yang masak untuk lori yang berikutnya dan diterima. Dan pada musim beberapa hari lagi Tahun Baru Cina bakal menjelang maka beberapa perkara lagi yang berlaku…beliau memberhentikan ceritanya disini.

Tetapi apabila peneroka yang membawa buah muda, maka buah berkenaan dikehendaki tinggal dikilang. Kata mereka buah ini perlu dimusnahkan. Maka menggununglah tinggi timbunan buah sawit muda di kawasan lapang di Kilang tersebut. Pada malamnya beberapa mesin telah bekerja memunggah buah sawit muda ini. Sebahagian besar telah dimasukkan untuk diproses dan hanya sebahagian kecil sahaja dibuang ke tempat pembuangan. Inilah yang berlaku tambah beliau yang tidak mahu namanya dinyatakan.

Kebenaran cerita ini masih lagi disangsikan, namun jika mahu cerita yang sebenar tanyalah peneroka-peneroka yang mengusahakan kelapa sawit.. ikutilah kisah seterusnya disiri akan datang

Thursday, June 24, 2010

HAJI SALLEH BIN ABDULLAH ( SAJ ) DALAM KENANGAN


Allahyarham Haji Salleh bin Abdullah ialah salah seorang yang terawal menduduki Bandar Pusat Jengka. Khususnya beliau sekeluarga telah mendiami perkampungan Matau, Bandar Pusat Jengka sejak awal tahun 70an lagi.

Untuk sahabat dan kenalan beliau dimaklumkan bahawa beliau telah kembali ke Rahmatullah pada 24hb Jun 2010 jam 9.20pagi di Hospital Serdang, Selangor. Manakala jenazahnya telah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Pusara Damai, Bandar Jengka selepas asar pada hari yang sama. Ramai saudara mara, sahabat,rakan semusolla,kenalan dan penduduk setempat menzairahi jenazah beliau. Jenazahnya disolatkan di Masjid Ahmad Shah, Bandar Jengka selepas waktu asar.

Beliau meninggalkan dua belas orang anak dan seorang isteri. Selepas mengadu sakit di bahagian dada lebih kurang 10 hari lalu, disahkan meninggal dunia kerana serangan jantung secara mengejut, ketika berusia 63 tahun.

Puan Latifah, adik ipar Allahyarham telah mencerita 10 hari lalu Allahyarham sempat menzairahi pusara ibu kandungnya di Ciku Gua Musang.

Allahyarham pernah bertanding dalam pilihanraya menentang Dato Mohd Khalil bin Yaakob ( bekas MB Pahang ) dalam kawasan DUN Tajau mewakili Parti Semangat 46, tetapi tewas.

Dari sudut ekonomi, Allahyarham telah memberikan sumbangan yang besar kepada perkembangan perniagaan di Bandar Jengka. Sebagai Pengerusi dan Pengarah Urusan kepada Syarikat SAJ SDN BHD telah berjaya memimpin syarikat ini menjadi kontraktor wibawa suatu ketika dahulu. SAJ SDN BHD menjalankan perniagaan sebagai kontraktor kelas A dan penyewaan mesin-mesin berat. SAJ adalah singkatan dari " Salleh Anak Jengka ", ini pernah diberitahu oleh Allahyarham kepada saya.

Manakala dari segi kemasyarakatan pula Allahyarham banyak memberi sumbangan dalam PIBG dan aktiviti kemasyarakatan terutama urusan pengalian kubur menggunakan mesin dan tenaga manusia.

Allahyarham juga aktif didalam menjalankan program surau dan masjid. Beliau pernah menyandang jawatan Bendahari Masjid Ahmad Shah, Bandar Jengka.

Atas jasa-jasa Allahyarham, marilah kita sama-sama menyumbang bacaan AlFatihah dan mendoakan agar beliau ditempatkan bersama para solehin.


Penulis adalah kenalan dan bekas rakan sekerja Allahyarham.

Tuesday, June 22, 2010

MSG punca Obesiti?

Monosodium glutamat ( MSG )


Monosodium glutamat (MSG), juga dikenali sebagai Ajinomoto atau Vetsin, ialah sejenis
garam natrium berasaskan asid glutamik yang dipergunakan sebagai sejenis bahan tambahan makanan dan dipasarkan secara umum sebagai "penambah perisa". Nama-namanya yang lain termasuk:
natrium glutamat
penambah perisa 621
Kod bahan tambahan makan EU: E621
Kod HS: 29224220
IUPAC: asid 2-aminopentanedioik, juga dikenali sebagai asid 2-aminoglutarik.
MSG
ditemui dan dipatenkan pada tahun 1909 oleh Perbadanan Ajinomoto di Jepun. Dalam bentuk tulennya, ia merupakan sejenis serbuk berhablur putih, tetapi apabila dilarut di dalam air (atau air liur), ia berpisah dengan pantas menjadi ion-ion natrium dan glutamat yang bebas. Glutamat ialah anion asid glutamik, sejenis asid amino yang wujud secara semula jadi.

Sifat kimia

Di bawah keadaan-keadaan suhu dan tekanan yang piawai (SATP), MSG secara amnya merupakan sejenis sebatian yang stabil, tetapi tidak serasi dengan agen-agen pengoksida yang kuat. Bagaimanapun, membakar MSG menghasilkan karbon monoksida, karbon dioksida, dan oksida-oksida nitrogen. Terdapat dua jenis isomer enantiomer kiral untuk monosodium glutamat, tetapi hanya L-glumat yang wujud secara semula jadi dipergunakan sebagai penambah perisa.

Umami

MSG merangsangkan reseptor-reseptor yang terletak di tunas rasa, umpamanya reseptor T1R1/T1R3 asid amino atau reseptor-reseptor glutamat yang lain seperti reseptor-reseptor metabotropik (mGluR4 dan mGluR1) yang mencetuskan rasa yang dikenali sebagai umami, salah satu daripada lima rasa asas. Perkataan umami merupakan kata pinjaman daripada bahasa Jepun yang juga dirujuk sebagai "tidak manis" (bahasa Inggeris: savoury) atau "berisi" (bahasa Inggeris: meaty).

Penemuan

Walaupun glumat dan asid-asid amino yang lain wujud secara semula jadi di dalam banyak makanan, rasa yang disebabkan oleh kesemua ini hanya dikenal pasti secara saintifik pada awal abad ke-20. Pada tahun 1907, Kikunae Ikeda, penyelidik Jepun dari Universiti Imperial Tokyo mengenal pasti hablur-hablur perang yang ditinggalkan selepas menyejatkan sejumlah besar sup kombu sebagai asid glutamik. Hablur-hablur ini apabila dirasai, menghasilkan rasa tidak terperi yang dikesani dalam banyak makanan, terutamanya rumpai laut. Profesor Ikeda mengistilahkan rasa ini sebagai rasa "umami." Beliau kemudian mempatenkan suatu kaedah untuk menghasilkan asid glutamik berbentuk hablur secara besar-besaran

Pemerdagangan

Syarikat Ajinomoto (味の素) dibentuk untuk mengeluarkan dan memasarkan MSG di Jepun pada tahun 1909; nama 'Ajinomoto' membawa pengertian "intipati rasa". Pada tahun 1947, keluaran syarikat ini diperkenalkan ke Amerika Syarikat sebagai Ac'cent flavour enhancer.
MSG komersil moden dihasilkan melalui
penapaian [2] kanji, bit gula, tebu, atau molases. Lebih kurang 1.5 juta tan metrik dijual pada tahun 2001, dengan pertumbuhan tahunan sebanyak 4% dijangkakan.MSG digunakan secara komersil sebagai satu penambah perisa. Pada suatu ketika dikaitkan dengan makanan restoran Cina di Amerika Syarikat, ia kini didapati di dalam banyak hasil makanan yang paling umum di Amerika Syarikat, seperti yang berikut:kebanyakan sup tin dalam industri makanan Amerika Syarikat seperti Campbell (kecuali kelainan-kelainan natrium rendah); kebanyakan air rebusan lembu dan ayam dalam industri makanan Amerika Syarikat seperti Swanson (kecuali kelainan-kelainan natrium rendah); kebanyakan produk kentang goreng berperisa dalam industri makanan Amerika Syarikat banyak makanan ringan yang lain;
banyak makanan
makan malam sejuk beku; hampir semua makanan segera yang berasal dari Amerika Syarikat; dan makanan segera seperti campuran perasa untuk mi segera.
Hanya
enantiomer L-glutamat mempunyai sifat penambah perisa. MSG perkilangan mengandungi melebihi 99.6% daripada bentuk L-glutamat yang wujud secara semula jadi, iaitu perkadaran yang lebih tinggi daripada L-glutamat yang didapati dalam ion-ion glutamat bebas di dalam makanan semula jadi. Makanan bertapai seperti kicap, sos stik, dan sos worcestershire mempunyai aras-aras glumat yang setanding dengan makanan-makanan yang ditambahkan MSG. Bagaimanapun, glutamat di dalam keluaran-keluaran bru tersebut mungkin mengandungi 5% atau lebih banyak D-enantiomer.

Sumber-sumber glutamat

Keterdapatan semula jadi

Glutamat pada dirinya merupakan sejenis asid amino yang umum. Ia terdapat di dalam badan manusia secara semula jadi, dan khususnya dalam bentuk terikat di dalam makanan yang mengandungi protein sertai cendawan, rampai laut, tomato, kekeras, kekacang, daging dan kebanyakan keluaran tenusu. Hanya sebahagian kecil glutamat berbentuk "bebas" terdapat di dalam makanan-makanan, dan hanya glutamat bebas dapat mempertingkatkan rasa makanan. Sebahagian daripada rasa tambahan dalam tomato, hasil kacang soya tertapai, ekstrak yis, sesetengah keju pedar, dan hasil-hasil protein hidrolisis (seperti kicap dan pes kacang soya) disebabkan oleh kewujudan ion-ion glutamat yang bebas.
Masakan Asia pada asalnya menggunakan sup rampai laut semula jadi, seperti kelpa, untuk menimbulkan rasa umami dalam sup-supnya. Pengilang-pengilang seperti Ajinomoto mempergunakan jenis-jenis pilihan bakteria Micrococcus glutamicus di dalam rendaman nutrien. Bakteria-bakteria ini dipilih kerana keupayaannya untuk mengumuhkan asid glutamik yang kemudian diasingkan dari rendaman nutrien dan dijadikan garam natriumnya, iaitu monosodium glutamat.

Sumber-sumber yang lain

Protein hidrolisis atau hidrolisat protein ialah protein daripada makanan-makanan yang tertentu yang diolah dengan asid atau enzim. Ia mengandungi garam asid amino bebas, seperti glutamat, pada aras-aras 5 - 20%. Protein-protein hidrolisis digunakan dengan cara yang sama dengan MSG di dalam banyak makanan, seperti sayur, sup, dan daging proses tin.

Kesihatan

Pada tahun 1959, Pentadbiran Makanan dan Ubat Amerika Syarikat (FDA) mengelaskan MSG sebagai bahan "selamat pada umumnya" atau GRAS. Tindakan ini berasal daripada Pindaan Bahan Tambahan Makanan 1958 terhadap Akta Makanan, Ubat, dan Kosmetik Persekutuan yang memerlukan bahan tambahan makanan yang baru diluluskan sebelum dipasarkan. Ini menyebabkan FDA menggubal peraturan-peraturan yang menyenaraikan bahan-bahan, seperti MSG, yang mempunyai sejarah kegunaan selamat atau selamat pada umumnya (GRAS).Sejak tahun 1970, FDA telah menganjurkan banyak kajian semula tentang keselamatan MSG, glutamat-glutamat dan protein-protein hidrolisis yang lain sebagai sebahagian kajian semula data keselamatan bahan-bahan GRAS di dalam makanan proses yang sedang dilaksanakan. Salah satu kajian semula mengenai bahan-bahan GRAS dilaksanakan oleh Jawatankuasa Pilihan Persekutuan Persatuan Amerika untuk Biologi Uji Kaji (FASEB). Pada tahun 1980, jawatankuasa ini menyimpul bahawa MSG adalah selamat pada aras-aras yang digunakan ketika itu, tetapi mengesyorkan penilaian lanjut untuk menentukan keselamatannya pada aras-aras penggunaan yang jauh lebih tinggi. Laporan-laporan lanjut mencuba menyelidik perkara ini. Pada tahun 1986, Jawatankuasa Penasihat FDA Tentang Kehiperpekaan Terhadap Bahan-bahan Makanan menyimpul bahawa MSG tidak membahayakan orang ramai tetapi tindak-tindak balas sementara mungkin akan berlaku pada sesetengah orang. Laporan-laporan yang lain mengemukakan dapatan-dapatan seperti yang berikut:Jawatankuasa Pakar Bersama tentang Bahan Tambahan Makanan, sebuah jawatankuasa Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, pada tahun 1987 meletakkan MSG dalam kategori bahan makanan yang paling selamat. Laporan Jawatankuasa Saintifik untuk Makanan dari Komuniti Eropah (EC) pada tahun 1991 mengesahkan keselamatan MSG dan menggolongkannya dalam kelas "pengambilan harian boleh terima" yang "tidak ditentukan", iaitu kelas yang paling baik untuk sesuatu bahan makanan. Selain itu, jawatankuasa Komuniti Eropah itu berkata, "Bayi, termasuk juga bayi pramatang, telah menunjukkan keupayaan memetabolismekan glutamat yang secekap dengan orang dewasa dan tidak menunjukkan sebarang kerentanan terhadap memakan jumlah glutamat yang banyak." Laporan Majlis Hal-ehwal Saintifik daripada Persatuan Perubatan Amerika pada tahun 1992 menyatakan bahawa glutamat dalam bentuk apa jua tidak menunjukkan sebarang "bahaya kesihatan yang bererti". Bagaimanapun, sebuah laporan yang ditempah oleh FDA pada tahun 1995 mengakui bahawa "sebahagian penduduk yang jumlahnya tidak diketahui mungkin boleh terjejas oleh MSG dan mengembangkan kompleks gejala MSG, suatu keadaan yang dicirikan oleh satu atau lebih gejala yang berikut:
·
*kederiaan panas pada
tengkuk, lengan, dan dada
*kederiaan kebas pada tengkuk yang terpancar ke lengan dan bahagian belakang
kederian-kederiaan sesemut, panas, dan kelemahan pada muka,
pelipis, bahagian belakang atas, leher, dan lengan tekanan atau ketegangan otot muka
*sakit dada
*sakit kepala
*rasa loya
*denyutan jantung yang cepat
*bronkospasma (kesulitan bernafas)
*mengantuk


Persoalan-persoalan yang menyelubungi implikasi-implikasi kesihatan terhadap pengambilan MSG telah merupakan sebuah tajuk untuk banyak perdebatan. Terdapat banyak
bukti anekdot yang membayangkan kesan-kesan kesihatan yang negatif, tetapi kesemua ini masih belum disokong oleh penyelidikan-penyelidikan yang diiktiraf.Pada April 1968, Dr. Ho Man Kwok menulis sebuah makalah untuk Jurnal Perubatan New England yang berkata:Saya telah mengalami suatu sindrom yang pelik setiap kali saya makan di restoran Cina, khususnya di restoran yang menghidangkan makanan Cina utara. Sindrom itu yang biasanya bermula 15 - 20 minit selepas saya makan hidangan pertama berlangsung selama lebih kurang dua jam, tanpa sebarang kesan terbawa-bawa. Gejala-gejala yang paling ketara ialah kekebasan pada tengkuk saya yang beransur-ansur terpancar ke kedua-dua lengan serta juga bahagian belakang saya, selain daripada kelemahan umum, dan palpitasi... .
Ulasan ini memulakan perasaan takut akan MSG dan "sindrom restoran Cina". Banyak penyelidikan telah gagal mendapat sebarang sindrom yang berkait dengan MSG (atau sebarang kesan kesihatan yang negatif), dan
sindrom restoran Cina umumnya telah diketepikan sebagai sebuah mitos. Walaupun demikian, kerosakan telah dilakukan dan MSG masih disyaki oleh sebilangan besar orang ramai, dengan banyak makanan terus menggunakan label "MSG bebas".

Obesiti

Monosodium glutamat (MSG) telah ditunjukkan sebagai mengakibatkan obesiti di kalangan tikus-tikus makmal. Penyelidikan-penyelidikan haiwan itu telah menyebabkan sebilangan penyelidik untuk membuat teori bahawa MSG memainkan peranan dalam wabak obesiti.

~Sumber Wikipedia

Monday, June 14, 2010

ISLAM ADIL UNTUK SEMUA







Dato’ Seri Presiden PAS telah membentangkan Ucapan Dasar yang bertemakan ISLAM ADIL UNTUK SEMUA di Muktamar PAS Pusat kali ke 56 ( 11,12 & 13 Jun 2010 di PUTIK Kelantan ) dalam masa hampir sejam namun para tetamu, pewakilan serta pemerhati meneliti dengan penuh kesedaran.

Sekarang ini dunia berada didalam suasana yang serba tidak menentu. Beberapa percubaan sistem dan cara hidup telah diperkenalkan, namun satu per satu menemui kegagalan. Ditengah-tengah keadaan begitulah di PUTIK Kelantan PAS PUSAT telah mengemukakan suatu bagi menyelamatkan umat manusia iaitu ISLAM ADIL UNTUK SEMUA.

Secara ringkasnya Ucapan Dasar Presiden PAS itu telah dibukukan ( 30 mukasurat ) dan telah diedarkan kepada semua perwakilan. Apabila meneliti buku ini maka apa yang diucapkan oleh Presiden PAS merangkumi beberapa perkara,

1.Tanggungjawab dalam Masyarakat Majmuk
2.Pemerkasaan Parti dan Tarbiyah
3.Majlis Syura Ulama
4.Pimpinan Pusat
5.Dewan Ulama
6.Dewan Muslimat
7.Dewan Himpunan Penyokong
8.Konsep Federalisma dan masa depan Negara
9.Krisis Nilai, Sosial dan Ekonomi
10.Peranan PAS di Peringkat Antarabangsa

Dan
11.Tindakan setiap ahli dan kepimpinan
11.1 Mantapkan akidah perjuangan,tarbiyah,ilmu,fiqh siyasah,ikhlas,istiqamah,sabar dan murnikan tindakan serta sakhsiah
11.2 Tunjuk teladan dan bertindak dengan penuh keadilan Islam, bergerak kedalam seluruh masyarakat, bawa syiar Islam yang syumul untuk selamatkan dari kegelapan.
11.3 Gerakkan organ parti dengan mengisi beberapa aktiviti supaya kehadiran PAS dalam masyarakat akan dapat dirasai.

Friday, June 11, 2010

SETEM CENDERAKENANGAN


PAS Pahang dengan kerjasama PAKATAN AMAL SEJAGAT sedang mempromosikan jualan setem cenderakenangan bergambar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang


Menurut Setiausaha Kerja (SUK) PAS Pahang, Fairuz Hisham Nordin setem tersebut akan mula dijual pada Muktamar Agung PAS di Putik, Kelantan mulai sekarang.
“ Setem bernilai 30 sen itu ( yang dikeluarkan oleh POS Malaysia dan boleh digunakan dengan kadar nilainya ) akan dijual pada harga RM20 sekeping yang mengandungi 20 setem 30 sen.


“ Pelancaran jualan setem akan dirasmikan oleh Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Aziz sendiri semasa perasmian pameran pada 9 Jun di muktamar di Kota Bharu baru-baru ini,” ujarnya. Menurut Fairuz setem tersebut boleh juga didapati dengan menghubungi di talian: 09-2965143, 019 – 937 8487 ( PAKATAN AMAL SEJAGAT ).
~ selamatkanpahang.blogspot

Tuesday, June 8, 2010

SAMA-SAMALAH KITA


Sama-samalah kita sehingga nafas yang terakhir

Friday, June 4, 2010

Blog AKPK 14 boleh dilawati

Urusetia IT AKPK ( Ahli Keluarga Pawang Kadir ) telah membuka laman blog. Alamat blog AKPK ialah ..akpk14.blogspot.com..., menurut Ketua Urusetianya. Keujudan blog ini sebenarnya memenuhi permintaan ramai di kalangan ahli AKPK , para pengkaji sejarah, wartawan dan orangramai terutamanya di Daerah Bera.

Kami menyusun jari sepuluh sekiranya tidak menepati kehendak. Namun keujudan blog ini dapat mengeratkan lagi silaturahim di kalangan ahli AKPK dan orang ramai, tambah Ketua Urusetia AKPK.

Monday, May 31, 2010

SYAHID MENENTANG ISRAIL


Setiap orang ISLAM wajib menentang kezaliman. Dan diatas runtuhnya kezaliman itu wajib ditegakkan keadilan.

Apa yang dimaksud ialah semua kezaliman, termasuk kepada rakyat Negara luar atau Negara rakyat sendiri.

Misi bantuan keamanan yang dibawa melalui sebuah kapal turki yang didalamnya membawa beberapa orang NGO keamanan dipelbagai Negara di dunia termasuk rakyat Malaysia, Indonesia, Turki dan lain-lain telah diserang oleh pihak Komando Israil secara menembak rambang. Diberitakan 10 orang telah Syahid dan ramai yang cedera.

Pihak misi bantuan NGO sedunia mendapat maklumat bahawa Israil mendakwa serangan yang dilakukan oleh mereka adalah kerana kapal misi bantuan NGO sedunia membawa bersama pejuang Palestin dan telah memulakan serangan terlebih dahulu.

Berita ini telah disangkal sekeras-kerasnya oleh wakil misi bantuan NGO sedunia. Apa yang mereka bahawa hanyalah ubat-ubatan, alat pendidikan dan bahan binaan. Dakwa Israil adalah pembohongan besar. Menurut wakil misi bantuan NGO sedunia mereka yang berada didalam kapal mempunyai semangat yang gigih dan jitu untuk meneruskan misi bantuan ini ke GAZA. Tambahan wakil misi kapal merek di tembak dipengairan antarabangsa.

Marilah kita sama-sama berdoa dan bermunajat kepada ALLAH untuk Berjayanya misi ini…Alfatihah untuk semua syuhada dan pejuang ISLAM>

Friday, May 28, 2010

CERAMAH DATO HASAN ALI DI BERA


Pas kawasan Bera menganjurkan ceramah bertempat di Laman Darul Ikhwan, Mengkarak pada 29 mei 2010.


Penceramah yang terlibat ialah Dato Hasan bin Ali ( Exco Negeri Selangor ), YB Teo Kok Seong ( ADUN Bahau ), YBhg Ust Sulaiman Mohammad ( YDP PAS BERA ). Menurut Ust Yusuf Che Din, Ketua Penerangan PAS Bera majlis ceramah tersebut akan dipengerusikan oleh Sdr Musaniff bin Ab.Rahman.


Orang ramai dijemput hadir.


Bera perlu jambatan


Negeri Pahang mempunyai sebelas buah daerah. Bera adalah merupakan daerah yang kesebelas. Dari segi keluasan Daerah Bera mempunyai 2228 KM persegi.

Negeri Pahang adalah negeri terbesar di Semenanjung. Juga mempunyai sungai terpanjang di Semenanjung, iaitu Sungai Pahang.

Dengan panjang 459 KM Sungai Pahang hanya merentasi 6 daerah sahaja daripada 11 daerah. Daerah itu ialah Jerantut, Temerloh, Bera, Maran, Kuantan dan Pekan.

Ini bermakna keenam-enam daerah ini mempunyai dua daratan yang dipisahkan oleh Sungai Pahang. Kami telah meneliti hanya Daerah Bera sahaja yang tidak mempunyai Jambatan yang menghubungkan kedua-dua daratan daerah ini.

Keujudan jambatan banyak memberi kemudahan kepada rakyat untuk berurusan yang berkaitan pentadbiran , perkhidmatan dan lain-lain.

Jambatan yang terbaru siap dibina ialah Jambatan di Kuala Krau terletak di dalam daerah Temerloh ( merupakan jambatan ke 3 di dalam daerah ini ). Sebelum ini jambatan di Kg Chenor ( Maran ).

Pihak kerajaan diseru agar mempercepatkan pembinaan jambatan di Daerah Bera, kata Musaniff ketika dihubungi selepas berceramah di Felda Purun sempena Karnival Warga Felda Bera 2010. Mungkin ada yang menyatakan oleh kerana tiadanya jalan yang sekurang-kurangnya bertaraf Jalan Negeri dikedua-dua tebing menyebabkan jambatan tidak boleh dilaksanakan, tambahnya.

Dengan nada yang bersungguh-sungguh Musaniff berkata , hendak seribu daya tak nak seribu dalih. Di sebelah daratan yang didirikan tulisan “ BERA” sekarang ini memang tidak mempunyai jalan yang bertaraf Jalan Negeri. Tetapi perlu diingat bahawa jika projek jalan yang ditinggalkan dengan peruntukkan oleh Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka ( LKWJ ) diteruskan masalah ini boleh diselesaikan. Jalan yang dimaksudkan ialah Jalan dari Kg Lebak Seberang melalui Kg Guai-Kg Charuk Puting- Kg. Serindang – Kg Batu Bor - Kg. Durian Duduk – Kg. Lubuk Paku ( Maran ).

Jika ingin melihat Bera membangun seiring dengan daerah lain terutama dari segi pembangunan, pemikiran rakyat dan sikap proaktif pemimpin...rakyat dan pemimpin Bera perlu melakukan perubahan serta berani melakukan yang benar serta buangkan sifat duduk 'dibelakang orang'. Sejarah membuktikan bahawa pahlawan dan rakyat BERA adalah orang berilmu, berprinsip ,berani, gagah dan taat kepada agama.


Wednesday, May 26, 2010

Masalah Air berlarutan hampir 10 tahun



Mesyuarat Agong PIBG Maahad SAS telah dirasmikan oleh Ybhg Tuan Kadi Daerah Jengka baru-baru ini.


Apa yang ingin diperkatakan ialah tentang isu air yang dikemukakan didalam agenda membahaskan usul-usul. Hasil daripada perbahasan tersebut,kami dapati bahawa masalah bekalan air terutama di asrama pelajar telah berlarutan hampir sepuluh tahun.


Pengetua telah menyatakan bahawa pihaknya telah menyampaikan masalah ini kepada pihak atasan, iaitu JAIP. Begitu juga pihak jabatan teknikal seperti JKR dan JBA juga telah di maklumkan, namun setakat ini masalah tersebut tidak diatasi sepenuhnya.


Alasan yang dikemukakan ialah untuk membaiki keadaan ini diperlukan peruntukkan melebehi seratus ribu. Dengan bilangan pelajar asrama menghampiri 800 orang dan jumlah keseluruhan pelajar menghampiri 1000 itu, namun tidak ada pihak yang cuba menangani masalah ini dengan bersungguh-sungguh.


Ada di kalangan ahli PIBG secara berseloroh, mungkin perlu ada PRK di sini agaknya baru nak turunkan bantuan.


Tetapi apa yang berlaku sebenarnya ialah layanan yang diberikan kepada sekolah aliran agama amat tidak memuaskan. Begitulah nasib yang terima oleh Maahad SAS salah sebuah sekolah di bawah naungan JAIP, yang juga dikenali sebagai SMAN ( Sekolah Menengah Agama Negeri ).