Tuesday, October 28, 2008

Mg Tokoh Sejarah : Tuan Guru Haji Majid, Pengajaran dan Panduan kepada kita

Setelah dua episod maka MG buat cabutan dari peristiwa sejarah ini sebagai pengajaran dan panduan kepada kita ialah,

1. Tuan Guru Haji Majid adalah seorang hafiz Al Quran yang sentiasa membaca ayat suci Al Quran walau dimana beliau berada dan kerja buatnya. Beliau sentiasa membaca surah Ar Rahman pada waktu subuh setiap hari.

2. Beliau tidak pernah menyergah anak muridnya yang tidak boleh menggaji,malah mengeluarkan kata-kata “ Bacaan awok ini dah betul dah, cuma ada sedikit saja yang perlu dibetulkan”. Sebenarnya apa yang berlaku murid ini memang melakukan kesalahan yang banyak, oleh kerana Haji Majid sebut hanya sedikit saja yang perlu dibetulkan maka anak murid ini dapat menerimanya serta memperbaiki kesalahan sedikit demi sedikit dan akhirnya dapat menjadi seorang yang pandai.

3. Haji Majid bergaul dengan semua orang samada orang tua ataupun muda. Malahan beliau sentiasa boleh bergurau dengan siapa sahaja.

4. Kampong Guai terkenal kerana ketokohan Haji Majid yang telah berjaya membangunkan pondok di kampong itu. Malahan memang ramai anak muridnya dan sampai sekarangpun masih ada anak murid yang masih hidup. Mungkin ada diantara anak muridnya yang mendapat pesanan khas dari beliau serta beristikomah dengan pesanan tersebut.

Marilah kita sama-sama membaca Al Fatihah kepada roh Tuan Guru Haji Majid mudah-mudahan beliau ditempatkan dikalangan orang yang soleh. Media Guai, Amin

No comments: