Tuesday, October 7, 2008

MENGKARAK WATER FRONT …..APA DAH JADI?


Mengkarak water front terletak di kampong Mengkarak dan strukturnya dibina dipersisir sungai Pahang. MG agak-agak panjangnya lebih kurang 100m sepanjang jalan triang-temerloh. Manakala jaraknya dari tepi jalan ke tepi tempat pejalan kaki kira-kira 3m.

Kalau sesiapa yang lalu disitu mesti bertanya tempat ini untuk apa? Siapa punya ? untuk siapa? Setahu MG perbelanjaan yang terlibat untuk menyiapkan projek ini melebihi 2 juta. Setahu MG juga jika perbelanjaannya adalah dari agensi kerajaan mestilah diletak papan tanda menunjukkan nama tempat rekreasi dan nama agensi yang bertanggungjawab memaju serta menyelenggarakannya.Tetapi papan tanda itu tidak ada,manalah tahu kalau ada apa-apa yang berlaku pengunjung nak rujuk kepada sesiapa? Papan tanda amaran pun tak ada.

MG pernah melihat sekumpulan pemuda yang ramai berkumpul dengan memasang lampu kalimantangnya sendiri disitu. Apa dibuat tak tahulah. Ada orang kampong disitu menyatakan bertapa membazirnya projek tersebut,kalau dibuat jambatan dengan peruntukkan yang ada itu mungkin boleh siap separuh sebuah jambatan satu lorong menyeberangi sungai Pahang ke kampong seberang sana.

Apa yang pelik pihak yang bertanggungjawab buat macam tak nampak aje. Sebenarnya telah beberapa kali isu tempat rekreasi ini dipersoalkan di dada media cetak. MG berharap agar pihak yang bertanggungjawab berilah perhatian dan buatlah perancangan serta penyeliaan yang memuaskan agar tempat ini terjaga serta selamat untuk menerima kunjungan pelawat yang datang tak tentu masa.

No comments: