Thursday, October 9, 2008

BUKAN MASALAH PEKERJA TANPA IZIN …TAPI ASINGKAN PEKERJAAN ORANG ‘ ASING ‘.

Pagi tadi MG dengar rancangan MHI TV3 yang berbual tajuk berkisar dengan masaalah pendatang tanpa izin ( PATI ). Beberapa orang talipon serta telah beri pendapat, ada yang menyalahkan agen pembawa masuk PATI,ada yang menyalahkan PATI itu sendiri tetapi yang saya tertarik ada yang berani menyatakan jabatan kerajaan terlibat itu sendiri.

Situasi yang diceritakan oleh seorang pemanggil dalam rancangan MHI TV3 melalui pengalamannya sendiri iaitu Agen pembawa masuk PATI dan orang yang terlibat dengan kedutaan asing di negeri ini boleh membawa ‘hamper’ kepada jabatan kerajaan satu hari sebelum hari raya. Ini sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku, tapi benar-benar berlaku.

Negara kita yang makmur serta kaya raya di mata orang asing, tapi masing banyak lagi rakyatnya merempat. Negara kita yang disebut sebagai mengamalkan demokrasi terbaik dan maju dalam bidang pelajaran berbanding negara membangun di mata badan dunia, tapi rakyat tidak nampak serta merasai demokrasi dan pendidikan yang diuar-uarkan itu. Dimana silapnya?

Tetapi apa yang pasti adalah demokrasi ekonomi , sektor pekerjaan dan pendidikan tidak berjalan di negara ini.Sebagai contoh, peluang meraih apa-apa kontrak kerajaan hanya terhad kepada orang UMNO saja ( walaupun tidak mempunyai kemampuan )dan menafikan peluang orang lain ( walaupun mempunyai kemampuan ). MG setuju apa yang diperkatakan Dato’ Menteri Besar Kelantan dalam akhbar sinar harian baru-baru ini.

Dalam dunia pekerjaan pula, mereka yang berkelulusan serta mempunyai kemahiran tidak menjadi syarat utama pemilihan tetapi yang menjadi syarat utama ialah ahli atau anak buah ketua-ketua UMNO/BN. Lantaran itu dunia pekerjaan dikuasai oleh mereka dan juak-juak mereka. Amplikasinya adalah kepada rakyat ramai,mereka kesana kemari mengadu nasib untuk anaknya mendapat pekerjaan. Namun hampa kerana banyak tempat di sektor pekerjaan telah dipenuhi oleh PATI dan anak buah mereka.

Cukuplah dengan sistem dan cara lama, kita belum terlambat untuk berubah. Kita sebagai rakyat negara ini perlu memikirkan apa yang boleh kita sumbangkan untuk kesejahteraan rakyat ramai. Bukan berfikir bagaimana nak asingkan orang yang tak menyokong dari dunia pekerjaan.
Mari kita bersama-sama bangunkan Negara ini tanpa memilih bulu. Kerana setiap seorang itu mempunyai kelebihan mereka sendiri. Oleh kerana di Negara ini banyak mempunyai cabang pekerjaan serta rakyat kita mempunyai banyak cabang kelebihan,maka ayuh kita gunakan padanan ini untuk rakyat dan Negara kita.

No comments: