Sunday, September 6, 2009

Abdul Razak bin Hussin sepatutnya sudah di tangkap tahun 1955

Kalau orang melayu tak menggunakan fikiran sudah tentu Abdul Razak bin Hussin telah di tangkap sekitar tahun 1955. Ini adalah sebuah cerita yang diceritakan kepada saya oleh seorang bekas pasukan polis khas semasa pemerintahan Inggeris di Semenanjung Tanah Melayu.

Peristiwa ini berlaku di Kuala Krau, Pahang. Waktu itu Abdul Razak bin Hussin iaitu Tun Abdul Razak sedang sibuk berkempen memberi kesedaran orang melayu untuk membebaskan Negara dari tangan Inggeris.

Satu perintah telah dikeluarkan oleh kerajaan Inggeris kepada setiap balai polis di Pahang agar menangkap sesiapa yang bernama Abdul Razak bin Hussin. Pada hari itu Abdul Razak bin Hussin telah turun dari keretapi di Kuala Krau, lantas seorang pasukan polis khas Inggeris berbangsa melayu telah menyapa dengan pertanyaan ‘ Encik ini Abdul Razak bin Hussin?’ Dengan ikhlas Abdul Razak menjawab ‘ ya ‘.

Demi mendengar jawapan itu pasukan polis khas Inggeris berbangsa melayu ini terus meminta Tun Razak agar naik keretapi semula dan meneruskan perjalanan ke tempat lain. Sikap yang ditunjukkan oleh polis ini walaupun bertugas dengan Inggeris tetapi masih boleh menggunakan fikirannya . Polis berkenaan sempat bertanya kepada dirinya adakah arahan yang diberikan ini betul atau menguntung bangsaku dan agamaku, lantas mereka mengingkarinya.

Cubalah kita lihat apa yang berlaku didalam Negara kita ini. Pegawai dan kakitangan awam tidak boleh menilai manakah arahan yang diberikan itu berfaedah kepada Negara atau berfaedah kepada satu golongan sahaja yang mana membawa petaka kepada Negara. Mereka ini menurut sahaja apa yang diarahkan ,boleh dikatakan tanpa memikirkan betul ataupun salahnya.

Sudah tiba masanya lakukan sesuatu yang betul seperti yang telah ditunjukkan oleh Pasukan Polis Khas Inggeris itu.

No comments: