Monday, August 3, 2009

Polis hargakan rakyat dengan nilai 1 sen?

1 Ogos 2009 adalah hari yang sungguh baik dan cuacanyapun cukup baik. Kami bertolak dari destinasi ke Kuala Lumpur kira-kira pukul 8 pagi. Hasrat kami adalah ingin turut melihat himpunan aman membantah ISA. Suasana jalanraya dari tempat kami bertolak sehingga ke Kuala Lumpur amat aman dan selesa.

Sesampai kami di Masjid Jamek, kelihatan ramai anggota mengawal pintu masuk ke Masjid. Kami di bagitahu bahawa pintu masjid telah dikunci dan tiada siapa yang dibenarkan masuk. Kami pun mengambil gambar suasana ketika itu, memang tenang dan aman. Oleh kerana perut lapar, kami pun mencarilah gerai-gerai minum yang berhampiran dan menhabiskan masa sehingga jam 12.00 tengahari disitu.

Kami pun kembali ke Masjid Jamek. Keadaannya telah mula berubah . Sudah ada penangkapan berlaku. Diantara yang ditangkap oleh Polis ialah sesiapa yang memakai baju atau tanda “ Mansuhkan ISA” yang lalu di sekitar pintu masuk Masid Jamek. Ada juga yang ditangkap kerana terdapatnya baju atau tanda “ Mansuhkan ISA” di dalam beg mereka. Kami sempat melihat sebuah trak polis telah dipenuhi oleh orang yang di tangkap. Terdapat juga beberapa orang berdiri di dalam trak tersebut.

Bermula dari trak yang membawa sarat orang yang di tangkap maka bermulalah kisah ini……..

Cerita 1,

Kira-kira pukul 1.00 petang polis telah mengarahkan orang ramai agar mengosongkan kawasan sekitar Masjid Jamek serta menghambat sesiapa yang memakai tanda “ Masuhkan ISA”.

Polis dengan nada memekik mengarahkan orang ramai agar tidak berkumpul dan beredar dari sekitar Masjid Jamek. Waktu itu sudah hampir masuk waktu zohor, polis masih lagi mengarahkan dengan memekik supaya orang ramai bersurai. Ada yang memohon untuk masuk ke dalam Masjid untuk menunaikan solat kerana waktu telah hampir, tetapi malang sungguh dengan jawapan dari salah seorang polis iaitu dengan nada yang keras agar sembahyanglah di tempat lain dan menambah lagi marahkannya dengan menyatakan bukan disini sahaja boleh sembahyang tempat lain pun boleh sembahyang.

Dalam keadaan yang sibuk itu kedengaran azan di laungkan dari Masjid Jamek. Kami melihat telah beberapa orang yang boleh memasuki Masjid dan kami pun turut serta.

Orang ramai yang berada di dalam Masjid mula keluar dari pagar Masjid tetapi dihalang oleh polis. Sambil beratip dan bertakbir orang ramai tetap berkumpul di muka pintu pagar Masjid. Sekitar lebih kurang 30 minit keadaan ini bertahan, sekumpulan orang ramai melepasi halangan polis. Selepas itu polis melepaskan tembakan gas pemedih mata bertalu-talu, mengakibatkan orang ramai yang berkumpul di perkarangan Masjid tidak dapat keluar.
Keadaan lengang seketika, selepas beberapa minit orang ramai mula menghampiri pintu pagar Masjid. Tetapi dihalang oleh polis dan melepaskan tembakan gas pemedih mata sambil memekik supaya orang ramai bersurai. Orang ramai yang berada di perkarangan Masjid menjadi serba salah kerana mereka tak tahu hendak pergi kemana, sebab apabila hendak keluar polis halang serta menghadiahkan dengan tembakan gas pemedih mata.

Tiba-tiba muncul beberapa orang polis meminta orang ramai keluar dari Masjid secara berhemah dengan bilangan lima orang sekali keluar. Namun station LRT Masjid Jamek telah diarahkan tutup, membuatkan orang ramai berkeliaran sekitar Masjid Jamek tersebut.

Kami pun mula bergerak ke SOGO dengan niat untuk membeli-belah…sambung ke cerita 2.

No comments: