Friday, August 7, 2009

Mg Sambung: …….harga rakyat 1 sen?

Kami berhasrat untuk pergi ke SOGO untuk membeli barang-barang. Tetapi malangnya kami tak tahu kemana arahnya hendak pergi ke SOGO. Kami tekad menghala ke satu arah dan meneruskan perjalanan kami.

Lebih kurang 10 minit kami berjalan, kami bertembung dengan kumpulan yang melarikan diri sambil menutup mulut dengan penutup bertali. Di persimpangan itu kami mendengar siren polis, dan terus kami menuju kearah itu. Kelihatan permukaan jalan telah basah dan keadaan udara persekitaran pun memedihkan mata.

Tiba-tiba orang ramai berlari menyelamatkan diri, rupa-rupanya dikejar oleh polisfru. Kami pun lari melalui lorong kecil yang berdekatan dan terus menyusup suatu pagar besi jarang. Rupa-rupanya kami sampai ke suatu tempat dataran lapang dan berehat sebentar disitu. Selepas berehat hampir 30 minit kami mahu beredar dari situ tetapi kemana kami nak pergi?

Dalam keadaan yang tak tahu dimana sedang berada kami ternampak logo SOGO, rupa-rupanya kami telah sampai di belakang pasaraya SOGO.

Dipendekkan cerita, kami pergi ke hadapan pasaraya SOGO. Apa yang kami dapati ialah permukaan jalan basah dan semua kedai termasuk pasaraya SOGO tutup. Suasana disitu pada ketika itu lenggang. Kami berada berhadapan dengan kompleks pertama dan pasaraya SOGO berada di sebelah kiri kami.

Tiba-tiba lalu trak yang membawa polisfru melintasi kumpulan orang yang berada disitu. Setiap kali trak polisfru lalu, orang ramai akan bersorak mengeboo. Selang beberapa minit orang ramai bergembira dapat mengeboo trak polisfru yang kami jangkakan mereka beredar balik kerana ‘ peperangan telah selesai’ tiba-tiba kami terdengar siren kereta peroda polis dan di belakangnya ada trak merah. Orang ramai pun mula melangkah seribu tetapi trak merah tersebut adalah sebuah trak bomba.Demi melihat trak bomba kami pun membatalkan niat untuk melangkah seribu. Trak bomba dan ahli di dalamnya mendapat tepukkan gemuruh dari orang ramai.

Selang beberapa minit orang ramai berhimpun dalam sekelip mata memenuhi jalan di hadapan kompleks pertama itu kerana mendengar ucapan dari seorang pemimpin himpunan. Kami menjangkakan itu adalah ucapan terima kasih kepada orang ramai kerana sanggup datang dan berhimpun walaupun tidak dapat berjalan beramai-ramai secara aman ke Istana Negara. Selepas berucap selama 20 minit ,ucapanpun dah berhenti dan orang-ramai telah mula bersurai.

Kami pun mengambil keputusan untuk mencari station LRT yang berhampiran. Sebelum sampai ke station itu kami melalui beberapa trak dan kumpulan polisfru yang ramai disitu. Tiba-tiba kami diarahkan oleh polisfru agar menpercepatkan langkang kami. Kami pun tiba di station itu dan terus menaiki tangga menuju ke pintu station LRT tetapi malangnya pintu ke station di tutup.
Dalam keadaan kelab kabut di tangga pintu masuk ke station LRT itulah kami terdengar bunyi loceng polisfru dan ketukkan belantan dan diikuti pula oleh tembakan gas pemedih mata bertalu-talu kearah orang ramai yang masih berada di sekitar SOGO, tanpa rasa kesian belas. Kami rasakan inilah serangan polisfru secara agresif dan tegar kepada orang ramai.

Kami turun dari tangga dan diarahkan menyeberang ke pagar sebelah sana dan kami terperangkap disitu. Walaupun kami tidak di pukul atau di tembak gas pemedih mata tetapi kami melihat polisfru bertindak terlalu ganas kepada orang ramai.

Beberapa perkataan dan kelakuan polisfru yang sempat kami dengar dan nampak semasa peristiwa ini berlaku ialah:-

1. Polisfru telah memekik secara kuat kepada seorang gadis menyebabkan gadis tersebut menangis teresak-esak dan berpanjangan
2. “ Ingatkan pakai ikat kepala dengan kain merah ..dah berani sangat? Nak berjihad?....kenapa lari bila kena gas.
3. Mengejar ,memukul dan menangkap sesiapa sahaja ,mengikut citarasa mereka.

Akhirnya, kami pulang dengan menaiki teksi ke tempat letak kereta kami. Banyak perkara yang tidak kena,seolah-olahnya kerajaan BN ingin menjadikan peristiwa 1 Ogos 2009 ini sebagai suatu jerat agar rakyat membenci PAKATAN RAKYAT.

Semua orang tahu bahawa peserta perhimpunan aman ini adalah secara sukarela dan dihadiri oleh pelbagai pihak samada dari NGO , ahli serta penyokong PAKATAN RAKYAT dan individu perseorangan.

No comments: