Monday, February 16, 2009

YDP PIBG DISURUH TARIK DIRI PENCALONAN?

Kami menerima khabar dari seorang YDP PIBG di salah sebuah sekolah kebangsaan di dalam daerah Maran bahawa dia telah diminta agar beliau menarik diri supaya tidak mempertahankan jawatan YDP PIBG sekolah berkenaan di dalam Mesyuarat Agung Tahunan PIBG pada pertengahan bulan Februari 2009 lalu.

Alasan yang diberikan ialah ,sejak YDP tersebut memang jawatan itu sekolah berkenaan tidak mendapat peruntukkan dari YB. Beliau menambah lagi bahawa tindakan yang dilakukan ini demi kebaikan pelajar dan sekolah.

MG difahamkan bahawa YDP berkenaan adalah aktivis Pakatan Rakyat ( PAS ) manakala individu yang meminta beliau menarik diri adalah AJK PIBG sekolah berkenaan yang juga merupakan ahli UMNO. Menurut sumber-sumber yang boleh di percayai permintaan beliau ini ada kaitannya dengan ‘ cadangan ‘ Guru Besar sekolah berkenaan.

Sebelum peristiwa ini berlaku YDP berkenaan memang berhasrat untuk berundur diri tetapi apabila peristiwa ini berlaku beliau semakin bersemangat untuk mempertahankan jawatan YDP yang telah disandang selama empat tahun itu.

Dalam mesyuarat agung itu YDP berkenaan berjaya mempertahankan jawatan untuk dua tahun lagi dengan majoriti yang besar menewaskan calon pro-UMNO, turut disaksikan oleh tokoh perasmian penutup mesyuarat agung PIBG sekolah tersebur iaitu ADUN kawasan berkenaan (BN).

Apalah malangnya orang melayu, yang masih meletakkan bahawa sekolah hanya boleh hidup dengan sumbangan/derma YB UMNO/BN sahaja. Tetapi sebenarnya YB UMNO/BN sentiasa menabur janji manis semasa majlis perasmian. Sekolah pula berlumba-lumba memanggil YB untuk merasmikan program dengan dua matlamat yang utama. Pertama memberi peluang agar YB dapat bertemu dengan orang ramai dan berpeluang menunjukkan ‘kemanisan’ dan ‘kemesraan’. Kedua nak dapat sedikit sumbangan justeru itu terhutang budilah sekolah,PIBG dan orang ramai.

Adalah lebih baik peruntukkan yang diberi oleh Kerajaan / Kementerian dalam jumlah yang mencukupi bagi perbelanjaan asas. Sekarang ini perbelanjaan asas yang diberikan oleh Kerajaan/Kementerian tidak mencukupi. Rata-rata pertambahan yang diperlukan untuk perbelanjaan asas ialah 20% daripada peruntukkan yang telah diberikan sekarang.
Marilah sama-sama kita perhatikan cerita diatas seolah-olah sekarang ini adalah era UMNO /BN memujuk, mengugut, menculik dan memaksa telah menular kedalam NGO seperti PIBG. Sampai masanya kita perlu berubah dan lebar serta teruskan perubahan sehingga PRU 13.

No comments: