Thursday, February 12, 2009

Bangunan tandas untuk mangsa banjir?

Masyarakat terpanggil inginkan jawapan sebenar apabila Yang Dipertua Majlis Daerah Bera memberitahu bahawa beberapa bangunan tandas yang dibina di beberapa buah kampong dalam daerah Bera baru-baru ini adalah untuk mangsa banjir. Manakala perkhidmatan mencucinya adalah di bawah pengurusan majlis yang menjadualkan pekerja-pekerjanya. Kedua-dua jawapan ini tersiar dalam akhbar sinar harian baru-baru ini. Orang ramai sebenar tidak puas hati dengan jawapan yang diberikan. Timbul pula persoalan adakah perlu dibina bangunan tandas hanya untuk keperluan mangsa banjir?. Tambahan pula bangunan tandas ini jika tidak dijaga dengan betul ia akan menjadi sarang maksiat , sarang budak-budak nakal , tempat pelukis jalanan melakarkan ‘ karyanya ’ dan terdedah kepada kerosakan.

Ingin juga ditimbulkan bagaimana pula tentang bayaran bil air dan elektrik? Siapa atau pihak mana yang akan membayar bil-bil tersebut. Semua ini menimbulkan persoalan dan penduduk memerlukan jawapan yang lebih munasabah.

Kami difahamkan bahawa kos membina sebuah bangunan tandas berjumlah RM100,000.00. Mengikut harga semasa membina bangunan seumpama itu yang berukuran anggaran 600 kaki persegi berada sekitar RM 60,000.00 sahaja. Jika itu benar maka kalau ada sepuluh bangunan seumpama itu ia akan melibatkan RM 1,000,000.00 perlu dibelanjakan. Banyak tu, ujar Sdr Musaniff ketika menyertai gotong royong bersama penduduk Taman Cempaka Indah, Bera baru-baru ini.

No comments: