Friday, November 7, 2008

Mg Tokoh Sejarah : Imam Kassim

Beliau adalah anak kepada Imam Koming yang telah disebut dalam episod lepas. Mempunyai lima orang anak, namun nama isterinya MG tak dapat lagi. Nama anak-anaknya ialah Hj Awang, Sitam (perempuan),Piah,Zainab dan Mat Akil.

Menurut orang kampung Guai ,Imam Kassim adalah orang yang sangat terkenal dan mempunyai kekuatan yang luar biasa. Oleh kerana jasa-jasa Imam Koming ayahnya, maka Imam Kassim 'di kurniakan' daerah yang di bawah 'pemerintahannya'. Daerah itu adalah sebahagian besar daerah Bera sekarang.

Diantara kekuatan beliau ialah boleh mencabut pokok pinang dengan mengapit menggunakan bahagian belakang badan. Kalau dalam peperangan pula beliau adalah merupakan last man yang memantau dan memastikan semua orang selamat.

Semasa hari pengistiharan Mat Kilau di Pulau Tawar pada tahun 1970 seorang ( berjanggut dan berjambang ) dari ribuan yang hadir telah dipanggil kerana Mat Kilau nak bertanya sesuatu. Mat Kilau ingin tahu siapa keturunan orang ( berjanggut dan berjambang ). Maka jawab orang itu dia adalah keturunan Imam Kassim. Maka terus Mat Kilau tarik tangan serta memeluk orang ( berjanggut dan berjambang ) itu sambil menunjukkan tempat tertentu sambil menceritakan sesuatu....MG akan sambung cerita ini episod akan datang.

No comments: