Wednesday, October 22, 2008

BONUS FELDA LAGI

Kepada semua peneroka MG ucapkan tahniah kerana dianugerahkan bonus oleh TPM selaku menteri yang jaga hal ehwal Felda. Sejumlah 144.4 juta akan diagihkan kepada kira-kira 84,581 peneroka seluruh Negara.

Harap-harap semua yang bergelar peneroka akan dapat bonus tu, jangan pilih-pilih. Sebab mereka semua sama-sama datang ke tanah rancangan sekarang. Mereka sama-sama susah dan sama-sama senang kemudian sama-sama susah semula.( Harga sawit dan getah telah jatuh teruk ).

Bukan apa MG teringat baru-baru ni ada peneroka telah mengadu dalam rancangan radio pahangfm. Katanya duit raya yang diberi kepada peneroka baru-baru ni ada dapat RM 200 ada dapat RM 400,tetapi malangnya duit tu hanyalah duit pinjaman yang akan dipotong kemudian nanti.

MG ada kawan yang menjadi pemegang syer dalam syarikat sdn bhd dengan jumlah syernya ialah RM 10,000.00. Tahun lepas pihak syarikat luluskan 10% keuntungan akan diberikan kepada pemegang saham berdasar jumlah syer. Menurut kawan MG tu dia dapat RM 1,000.00 tapi diagihkan tiga peringkat elaun , iaitu elaun hariraya, persekolahan dan mesyuarat agong tahunan. Semasa mesyuarat agong syarikat berikan bonus RM 200.00 setiap pemegang saham. Jadi dapatlah kawan MG tu RM 1,200.00 jumlah semuanya pada tahun lepas dan tak tolakpun bonus atau elaun hari raya dari agihan tahun ini. Tak tahulah felda pulak? Kita tengok-tengoklah nanti.

Setahu MG yang dapat bonus ni ialah wang tambahan yang diberikan kepada kakitangan sesebuah organisasi,kerana menghargai jasa-jasa kakitangan menaikkan keuntungan atau prestasi organisasi. Mungkin Felda telah menganggap peneroka adalah kakitangan felda, kalau gitu peneroka macam pekerja estetlah ya ?kata En Hamzah yang berasal dari kampong Kuala Bera ( seorang penoreh getah ).

Era musim pemilihan UMNO ni macam-macam jadi. Jangan pemberian bonus ni untuk umpan pemilihan team Dato Najib dah lah. Atau mungkin kerana nak bubar parlimen sebelum pemilihan UMNO mac 2009 ni pula?

Peneroka kena bijak masa-masa harga sawit dan getah tengah jatuh ni, Dato Najib tahu peneroka semakin terdesak dan selalu menanguk di air keruh. Kalau jadilah diberikan bonus tu semaklah dahulu adakah ini pinjaman yang akan dipotong kemudian…alamak teruknya . Kerana kalau baca buku bertajuk Felda dulu tolong…sekarang along tulisan Sdr Mazlan Aliman, MG rasa bimbang juga.

No comments: