Wednesday, August 25, 2010

Mengenali secara ringkas : Iftar, Infaq dan Tazkirah


Iftar adalah majlis berbuka puasa. Masjid dan surau kebanyakkan menjadi tempat majlis Iftar dilangsungkan. Manakala penganjurnya adalah dikalangan kariah tempatan. Ada yang mengambil bahagian Iftar ini satu hari untuk dia seorang sahaja, ada yang menyertai secara berkongsi dengan ahli keluarga mereka dan ada yang berkongsi dengan kawan-kawan.

Mereka mengambil peluang sungguh-sungguh untuk menganjurkan Iftar ini walaupun secara kasarnya tiap-tiap hari kos yang terlibat mencecah sekitar RM550.00. Ini adalah kerana kehadiran orang yang berbuka puasa di tempat itu purata 70 orang setiap hari. Bagi mereka memberi orang berpuasa makan adalah suatu kelebihan dan diberikan ganjaran pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa itu.

Ada masjid semasa 15 syaaban lagi senarai nama yang ingin menyertai Iftar telah penuh. Maka masjid tersebut telah mengadakan tiap-tiap hari majlis Iftar. Beruntunglah sesiapa yang menganjurkan dan menyertainya.

Infaq adalah derma yang diberikan kepada orang yang berkeperluan. Kebanyakkan derma diberi dalam bentuk wang ataupun barangan.

Sempena kehadiran bulan Ramadhan ramai yang mengambil peluang untuk memberikan Infaq. Walaupun infaq boleh dilakukan di luar bulan Ramadhan, namun kebanyakkan orang suka mengeluarkannya di dalam bulan Ramadhan. Mereka tahu pahala yang berganda-ganda jika mereka melakukan di dalam bulan Ramadhan.Tambahan pula infaq yang mereka berikan ini beroleh pahala yang tidak putus-putus, inilah yang mereka cari dan inilah yang mereka berlumba-lumba.

Tazkirah adalah merupakan majlis penyampaian ilmu dan peringatan kepada kebesaran Allah swt. Selalunya diadakan dalam bulan Ramadhan di Masjid, Surau ataupun tempat orang ramai berhimpun. Boleh juga diadakan diluar bulan Ramadhan. Selalunya majlis Tazkirah mengambil masa diantara 15 minit hingga 40 minit sahaja.

Keutama majlis Tazkirah ini dilakukan pada bulan Ramadhan ialah kerana pada bulan ini semua majlis ilmu di Masjid dan Surau diberhentikan. Dengan kehadiran orang ramai ke Masjid dan surau di bulan mulia ini, maka mereka akan berpeluang mendapat ilmu dan ayat-ayat peringatan selain dari bersama-sama menunaikan solat Isyak,Terawih,witir dan Subuh secara berjemaah.

Ayuh kita mulakan ,semarakkan dan teruskan…

No comments: