Wednesday, July 28, 2010

Guru gred DG 41 hingga DG 48 dibenar berpolitik


Satu berita yang mengembirakan di kalangan guru yang berada di tangga itu. Persoalan timbul kenapa golongan pendidik ( guru ) sahaja yang diberikan kebenaran, kenapa tidak kepada semua pegawai kakitangan awam kumpulan A. Namun yang berada di golongan ini ada yang gembira, ada yang susah hati dan tidak kurang juga ada yang tiada respon seolah-olah telah diputuskan deria emosinya.

Kebenaran menyertai parti politik kepada kakitangan pengurusan sepatutnya telah lama diberikan. Menyertai atau memegang jawatan dalam parti politik adalah merupakan kokurikulum kepada penjawat awam. Mereka akan mempunyai masa bersama dan menyelami masyarakat. Lantas dapat membantu mereka dalam proses merancang dan mengeluarkan cadangan yang bernas serta praktikal keatas sesuatu program atau projek pembangunan.

Sudah lamapun diberitahu bahawa politik ini bukanlah sesuatu yang kotor atau menjijikkan. Tetapi kekotoran itu dibawa oleh personel dan kumpulan yang mempunyai virus tamak dan jauh menyimpang dari matlamat suci berpolitik. Berpolitik bermaksud mencari jalan bagaimana mensejahterakan kehidupan rakyat dan masyarakat dengan cara yang benar. Bukan mencari habuan untuk kepentingan diri dan kroni.

Berpolitik untuk kepentingan diri dan kroni adalah amalan budaya lampau yang ketinggalan zaman. Jika masih diteruskan lagi maka kita akan melihat suasana masyarakat yang hancur sehancurnya.

Begitu juga budaya memaksa kakitangan menyertai dan memegang jawatan di dalam parti politik. Islam pun tidak memaksa manusia memeluk agama Islam. Maka begitu jugalah kakitangan awam tidak boleh dipaksa menyertai mana-mana parti politik. Ini adalah hak individu. Pun begitu jangan pula dicop mana-mana kakitangan yang tidak mahu menyertai mana-mana parti. Tambahan pula memang telah diagendakan sejak dahulu malah telah menjadi realiti kini, pemegang jawatan tertinggi dan kanan penjawat awam terutama bidang pendidikan ini kebanyakkan dari personel yang memegang jawatan parti berhaluan kebangsaan. Jangan didiskriminasi atau dizalimi kakitangan awam lain yang tidak mahu menyertai parti berhaluan begitu.

Jika apa yang dinyatakan berlaku juga maka mengeluarkan kebenaran kepada guru gred DG 41 hingga DG 48 menyertai politik hanyalah sesuatu platform untuk membolehkan guru-guru yang telah sediada berada dan aktif bersama parti berhaluan kebangsaan ini bergerak bebas dan terus bebas. Tapi ingat, gaji anda dibayar sebagai seorang guru yang perlu mendidik anak bangsa dengan sukatan pelajaran dan masa mengajar seperti yang di jadualkan. Jika anda culas atau tidak bersungguh-sungguh mengajar maka anda akan dipersoalkan di kemudian hari. Iaitu hari pembalasan,,apa anda hendak jawab?

No comments: