Friday, July 23, 2010

Asal nama Guai


Nama Guai dikaitkan dengan dua nama yang masyhor sekarang. Pertama Kampong Guai dan kedua DUN Guai. Manakala DUN Guai pula memang mengambil sempena nama kampog tu.

Kalau orang dari Kg Lebak menghilir Sungai Pahang hingga ke Kuala Triang akan tahulah bebenar Kg Guai ini.Oleh kerana kebanyakkan kampong-kampong kecil yang berhampiran penduduknya bersaudara belaka,untuk memudahkan maka mereka menyebut kampong mereka kepada orang luar adalah Kg.Guai.

Kampong-kampong tersebut ialah Kg Guai, Kg Batu Temelian,Kg Merbau,Kg Tanjung Kuran, Kg Mengkarak ( seberang ),Kg Seberang Guai, Kg Bkt Keledang, Kg Tanjung Menuang, Kg Tok Langit.

Terkadang orang-orang di Kampong sekitar simpang Guai ( Lubuk Ayam ) juga memperkenalkan sebagai Kg Guai. Macam juga Kg Kerayong, Kg Jeram Ular,Kg Paya Pagar,Kg Mengkarak, Kg Jelam, Kg Durian Tawar dan Padang Luas yang memang sepusat dan sepusing dengan Kg Guai.

Guai dari cerita pertama berasal dari perkataan “ buai “. Pada suatu ketika dulu mereka yang duduk disebelah tebing sungai melihat ada satu akar yang panjang melengkung berbentuk macam buai yang bergerak terbuai-buai. Dan orang kampong menyebut perkataan terbuai-buai itu dengan “ terguai-guai”. Itulah cerita ringkasnya.

Manakala cerita yang kedua pula ialah berkaitan dengan corak hidup penduduk disini sewaktu ketika dahulu. Kampong ini adalah suatu kampong yang aman, semangat persudaraan yang amat tinggi, tempat pengajian ilmu akhirat, tempat pengajian ilmu dunia dan tempat di mana As Sultan Pahang selalu berkunjung.

Dipendekkan cerita mereka ini semuanya mengakui bahawa kampong ini adalah kampong mereka termasuklah orang Cina dan orang Inggeris. Maka berkatalah orang cina , “ Ini kampong Gua “. Orang Inggeris pun turut sama menyatakan, “ Ini kampong I “. Dengan kebijaksanaan orang-orang kampong maka diberilah nama kampong tersebut sempenaan cantuman “ Gua “ dan “ I “ jadikan Kampong Guai.

“ Guai “ dan “ I “ juga bermaksud aku,koi,kawan dan saya. Maka Kg Guai juga boleh agaknya di panggil Kampong Ku, Kampong Koi ataupun Kampong Saya. Inilah cerita yang kami dengar dicuping telinga aje.

2 comments:

UNIVERSITI MENGKARAK said...

Macam mana dengan kampung lanjut, tempat almarhumah wan dan almathum aki koi?

al-mankaraqi said...

Salam tuan, koi setuju lah koi pon dengor cerita gini jugek.

cuma tambahan riwayat yg koi dengor dari Aki Alang (Pak Lang Hassan).....yg paling tua omornya kampong mengkarok (tanpa prejudis hehehehe).......

dulu2 kabo dak dia, org Jelam, Kerayong dan Guai datang semayang jemaat ke mesjid Tok Mengkarok......

Han, pokok Lanjut di tebing wan ariter saper nebangnya?......koi balek 2006 takdek dah........