Monday, October 19, 2009

Jangan makan sebarang makan nanti payah bangun solat subuh ?

Jamuan hariraya aidil fitri sudah mula melabuhkan tirainya. Dengan maksud tamat bulan syawal maka tamatlah hariraya aidil fitri. Namun kepada sesiapa hendak buat jamuan apa-apa sempenapun boleh buat.

Ramailah individu dan tidak kurang juga syarikat serta jabatan kerajaan yang turut membuat jamuan terbuka hariraya. Semasa menulis inipun saya baru balik dari jamuan raya rumah seorang teman (seorang guru ).

Tapi baru-baru ini saya sempat menghadiri jamuan hariraya sebuah syarikat. Saya dijemput dengan kad, maka datanglah saya bersama anak sulung saya. Menunya hebat-hebat. Maklumlah syarikat yang bertaraf GLC,maka diantara tetamunya ialah YB-YB dan orang-orang politik setempat.

Jamuan itu dibuat pada malam hari, dan kami sampai disitu pukul 9.00 malam serentak dengan itu hujan turun. Apabila hujan mula berhenti kami lihat beberapa orang berbaju batik dan berpakaian pakaian melayu bersamping penuh kami agak itulah VIPnya. Sebentar kemudian ternampak sesuatu yang berasap kemudian berbunyi memecahkan suasana. Rupa-rupanya mereka membakar mercun bunga api ada yang berbunyi dan ada yang mengeluarkan cahaya bunga api yang cantik.

Tempat makan kami sebenarnya diasingkan. YB-YB dan VIP lain ditempat didalam dewan yang bertutup. Manakala kami berada diluar dibawah khemah.

Selepas makan kami pun pulang. Tetapi malang tak berbau pada pagi itu saya bangun kesiangan lalu melakukan solat subuh gajah. Selepas solat saya termenung kenapa perkara ini boleh berlaku sedangkan malam tadi saya tidak awal. Tiba-tiba saya teringat akan kuliah yang pernah disampaikan oleh seorang ustaz beberapa bulan lalu iaitu tentang majlis yang dianjurkan tetapi tidak didatangi oleh para malaikat maka syaitanlah yang akan datang.

Diantara ciri-ciri majlis yang tidak didatangi oleh malaikat ialah tidak menyebut kebesaran Allah, tidak diingatkan tentang syurga dan neraka,tidak menjemput orang miskin, diadakan hanya untuk menunjuk-nunjuk dan menggunakan wang yang tidak baik.

Lantas saya pun bertanya diri sendiri adakah majlis malam tadi mempunyai ciri-ciri diatas ? Tiada jawapan untuk itu. Lalu saya bertanya lagi itu baru pasal majlis makan macam pula kalau perkara yang lebih besar...sama-samalah kita fikirkan.

No comments: