Wednesday, October 21, 2009

Biarlah koi mati dalam UMNO…..

Ini adalah ungkapan terakhir seorang peneroka di Negeri Pahang sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Peristiwa ini berlaku beberapa hari lepas. Allahyarham adalah seorang peneroka felda di Negeri Pahang ( daerah Maran ) berumur sekitar 70 tahun. Beliau terlantar sakit tua di rumahnya. Lalu rakan taulan juga jiran datang untuk menziarahi.

Kebetulan agaknya yang menziarahi beliau kebanyakkannya adalah ahli dan penyokong PAS. Mungkin juga kebetulan saudara mara dan jiran-jirannya mempunyai perbezaan idealogi politik dengan beliau. Namun bagi saudara mara dan jiran-jiran itu tidak penting. Apa yang penting sekarang ialah memberi semangat serta kekuatan juga keyakinan agar beliau dapat bersabar atas dugaan Allah dan bersyukur sekiranya beliau dapat sihat kembali.

Pada hari itu, seorang saudaranya telah bertanya “ Macamana keadaan sekarang ini? “. Lantas beliau menjawab “ biarlah koi mati dalam UMNO…”. Semua orang yang mendengar perkataan yang diucapkan itu terpinga-pinga, dan minta beliau mengucap dua kalimah syahdah dan banyak menyebut nama Allah. Namun apakan daya seorang insan , saudara mara serta jiran-jiran tidak mampu melakukannya…maka beliau telah pergi buat selama-lamanya selepas ungkapan itu.

Peristiwa ini adalah sebagai pengajaran. Penulis tidak mahu memburukkan mana-mana individu. Untuk pengetahuan, peristiwa ini benar-benar berlaku mungkin ada hikmah di sebaliknya. Sebagai peringatan sebagai seorang Islam sentiasalah berdoa agar kita mati dalam Islam dan bersama dengan Islam di dalam hidup dan hayat kehidupan kita.

No comments: