Thursday, November 27, 2008

Tanam nangka tumbuh semak


Pelik tapi ajaib. Pertubuhan Peladangan Kawasan Bera telah meluluskan peruntukkan bagi projek menanam nangka madu secara berkelompok di Kg Guai lebih setahun lepas. Luas kawasan yang terlibat melebihi 30 ekar keseluruhannya.

Projek tersebut meliputi kerja membersih kawasan, memagar keliling,membuat setor baja,menanam anak nangka madu dan memberi khidmat nasihat kepada peserta tentang penjagaan sehingga menghasilkan buah.

Setelah setahun lebih berlalu kawasan projek yang dibersihkan dahulu telah semak dan hanya yang ada hanya setor baja tertegak sendirian sahaja. Pihak terlibat patut melihat perkara ini dengan serius bukan membiarkan sahaja perkara ini berlaku. Semasa mahu projek nangku madu berkelompok menjadi nyata dahulu orang kampong yang tanahnya terlibat ( menyerahkan tanah mereka untuk diusahakan ) telah di taklimatkan bahawa projek ini akan berjaya. Tanpa banyak soal orang kampong dengan semangat mahu melihat projek nangka madu ini berjaya telah bersedia menyerahkan tanah mereka untuk dibersihkan dan seterusnya projek dapat dilaksanakan.

Namun sekarang tanah mereka tidak di hijau oleh nangka madu tapi di tumbuhi semak . Salah seorang peserta telah mempersoalkan mana pergi peruntukkan projek berkenaan? Apa kesudahannya projek yang telah dijanjikan, adakah dibiarkan semak menyemak mata memandang begitu saja? Atau apa sebenarnya yang terjadi?

No comments: