Thursday, December 23, 2010

Bapa 1Malaysia

Semenjak diperkenalkan oleh DS Najib gagasan 1Malaysia pada tahun 2008 sehingga kini ia masih lagi diperbahaskan .
Seawal semasa diperkenalkan rakyat Malaysia terpesona dan kagum akan kebolehan PM DS Najib membawa slogan keramat itu.
Berberapa bulan selepas itu, slogan 1Malaysia telah dijumpai meniru slogan Israel dengan “ One Israel “. Pada ketika yang sama para blogger telah mendedahkan bahawa Indonesia juga telah menggunakan slogan yang serupa iaitu 1Indonesia. Adakah ini suatu kebetulan?. Pada ketika ini telah ada suara yang mengaitkan 1Malaysia dengan syarikat perunding APCO World Wide.
Pada awal tahun 2010 pihak kerajaan BN terutama PM Najib dan Isteri terus meniup bara 1Malaysia dan diperkukuhkan dengan kalimat “ Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan “. Pihak kakitangan awam dan media juga terpaksa atau dipaksa mengambil bahagian yang sama. Bagi menjelaskan pemahaman rakyat akan slogan 1Malaysia,maka semua aktiviti, acara, drama, iklan, lakonan tv, pementasan, keputusan pemenangan sesuatu pertandingan, penyertaan dalam sesuatu pertandingan dan lain-lain hendaklah melibatkan tiga kaum utama ini. Iaitu Melayu, Cina dan India.
Sehingga ada yang memahamkan bahawa 1Malaysia bermakna mesti mempunyai Melayu, Cina dan India. Jika sekiranya tidak melibatkan tiga kaum ini atau kaum-kaum lain maka ia bukanlah 1Malaysia.
Sekarang ini apabila DS Anwar Ibrahim membawa dan mengemukakan perkara yang sama di parlimrn sehingga beliau digantung menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan bersama tiga MP yang lain, riuh satu negara. Tiba-tiba menteri yang menjaga hal ini telah menafikan sekeras-kerasnya penglibatan APCO World Wide dalam 1Malaysia. Yang peliknya penafian ini dibuat merujuk kepada penafian terlebih dahulu oleh pegawai kanan APCO World Wide . Sepatutnya kerajaan BN lah yang membuat penafian kerana semua bangkitan diutarakan kepada mereka bukan kepada APCO.
Begitu juga DS Najib perlu merealisasikan 1Malaysia di alam kekeluargaan. Ini bermakna PM DS Najib perlu mempunyai dua atau tiga orang isteri lagi dari orang Cina, India atau bangsa lain. Bapa 1Malaysia!

No comments: