Monday, May 25, 2009

Mg cerita: Gempar !!! sediakan RM500 atau lebih untuk pencuri….?

Macam-macam cerita yang kami dengar daripada kenalan. Tapi suatu cerita yang berlaku di sebuah kampong tradisi di dalam daerah Maran kami nukilkan untuk kongsi cerita. Cerita ini benar-benar belaku.

Kampong itu sejak kebelakang ini, sentiasa menjadi sasaran pencuri dan perompak. Pencuri yang masuk kerumah akan mencuri dan merompak harta yang ada dirumah itu. Jika tidak ada barang yang boleh diambil mereka akan memaksa penghuni rumah untuk memberikan apa-apa yang mereka ada, jika tidak ada juga maka penghuni itu akan dicederakan atau isteri penghuni akan dirogol.

Oleh kerana kejadian itu sering berlaku maka penduduk kampong sudah trauma dan menyebabkan orang-orang kampong telah sepakat agar sentiasa menyediakan duit sekurang-kurangnya RM 500.00 di dalam rumah untuk diberikan kepada perompak sekiranya rumah mereka dimasuki demi menjaga keselamatan dan maruah.

Kami difahamkan orang kampong telah membuat laporan polis, tetapi tidak ada sebarang tindakan yang lebih menyakinkan diambil oleh pihak berkenaan.

Ini adalah suatu bala….kenapa perkara ini boleh terjadi dan dibiarkan terjadi ?

No comments: