Friday, December 26, 2008

Daerah Bera kekurangan vitamin P?

Daerah Bera yang sedang rancak berjalan di dalamnya projek pembangunan. Bukan sahaja datangnya dari pihak kerajaan ( fizikal ) malah terdapat juga pihak NGO yang bersama membangunkan modal insan.

Bagi tujuan komersial pula Daerah Bera sedang membuat percubaan memperkenalkan Bandar Bera sebagai
‘ Bandar Burung Puyuh ‘.

Daerah Bera beruntung kerana mempunyai Ahli Parlimen yang berjawatan menteri. Tambah untung lagi Kompleks Rakan Muda sentiasa diisi dengan program belia.

Namun masih ada lagi kekurangan yang nampak ketara kerana pembangunan yang dilaksanakan tidak seimbang serta seperti tidak berperancangan. Lihatlah sebagai ulangan kepada yang telah membaca tulisan edisi lepas iaitu projek meninggikan jalan Temerloh-Triang di KM Simpang Kuala Bera hingga ke KM Kg Jeram Ular dan projek membina bangunan tandas di pinggir jalan.

Kami merasakan seolah-olah pihak berkuasa kekurangan maklumat yang tepat. Sebab itulah banyak projek dilaksanakan tidak menepati sasaran sebenarnya. Atau mungkin pemantauan kekesanan sesuatu projek kurang dilaksanakan?

Kami juga mendapat maklumat bahawa Daerah Bera juga kekurangan vitamin P. Mengikut amalan biasa Daerah Bera memerlukan empat vitamin P, tetapi sekarang cuma ada dua sahaja. Dengar-dengar khabar satu daripadanya akan dipindahkan ke daerah lain. Kami berharap agar pihak yang berkaitan dapat menyelesaikan perkara ini secepat mungkin kerana apa yang kami maksudkan vitamin P tu ialah Penghulu, kerana ia amat diperlukan berperanan dalam bidang dan bilangan yang sepatutnya ia berperanan.

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum...

Memang menjadi masalah kepada penduduk apabila kekurangan 'Vitamin P' ini berlarutan sehingga kini.

Saya minat membaca komen-komen yang diberikan penulis. Sekali gus mebuatkan saya ingin mendapatkan kepastian. Menjawab kemusykilan penulis, saya telah bertanya kepada pihak pejabta yang berkenaan. Menurut sumber, jawatan PENGHULU ini adalah calon yang diperkenan oleh SULTAN. Dan proses pengambilan jawatan itu bukan seperti jawatan ketua kampung.

Masalah ini bukan sahaja berlaku di daerah Bera, tetapi hampir ke seluruh daerah di negeri ini mengambil masalah yang sama.

Tidak dinafikan, kekurangan ini telah menyebabkan kesukaran kepada penduduk dalam hal-hal yang berkaitan.

Jadi, sama-sama lah kita mendoakan, agar ada calon yang bersesuaian untuk dilantik menjawat jawatan ini secapat mungkin, dalam membantu dalam perkembangan sektor pentadbiran di daerah ini.