Tuesday, November 18, 2008

Sejarah dinobat , sejarah dizulmat

Sekoyong-koyong Kerajaan bakal menobatkan Melaka dan George Town sebagai tapak warisan dunia pada 23 Nov ini. Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dalam kenyataannya di sini memberitahu, majlis itu diadakan bagi meraikan pengiktirafan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) terhadap kedua-dua bandar tersebut pada 7 Julai lalu.
"Pengiktirafan ini merupakan yang pertama kali ke atas tapak warisan di bawah kategori kebudayaan," kata kenyataan itu.
Tambah kenyataan itu, upacara penerimaan plak dan watikah pengiktirafan daripada pihak UNESCO kepada kerajaan Malaysia akan diadakan dengan penuh adat istiadat kerajaan Melayu lama termasuk perarakan bergajah dan berkuda.
Apabila terbaca petikan akhbar utusan yang bertajuk Pengisytiharan tapak warisan dunia Ahad ini keluaran 18 November 2008 maka MG yang selamanya cuba membawa cerita-cerita tokoh-tokoh sejarah lampau terasa ada sesuatu yang mencucuk minda MG. Timbul dalam fikiran patik pacal hina yang bernama MG ni ialah sebelum benggali putih melanggar Melaka, Melaka telah ada kerajaan. Bukan setakat kerajaan tetapi telah ada undang-undang,budaya,binaan-binaan,kesenian dan banyak lagi. Datang saja benggali putih mereka telah musnahkan segalanya dan membina A Famosa dari runtuhan binaan Kerajaan Kesultanan Melaka.
MG masih ingat lagi cerita Dato Tuan Ibrahim Tuan Man dalam kuliahnya bahawa sebelum memeluk ISLAM Parameswara telah mimpi bertemu Rasulullah s.a.w. Dalam mimpinya akan datang seseorang yang berjubah putih kepada Parameswara, maka hendaklah disambut dan dilayan mereka ini dengan baik. Inilah peristiwa awal yang membawa keislamannya Parameswara.
Pengisytiharan tapak warisan dunia kepada Melaka hendaklah dilihat oleh dunia amnya dan rakyat Malaysia khasnya sebagai memperakukan bahawa satu tempat yang pernah berlaku di dalamnya seorang Raja yang memeluk ISLAM dan setelah itu berjaya membawa ISLAM kepada penerimaan rakyat seluruhnya serta menjalankan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang ditegah oleh ISLAM dalam kerajaan pemerintahannya. Kesan daripada itu rakyat hidup ,berbudaya ,berhibur ,bermuamalat sesama mereka dalam keadaan yang sejahtera. Sejarah yang diceritakan oleh MG itu harus dinobatkan bukan dipadamkan atau dalam perkataan lain ‘ dizulmatkan ‘.

No comments: