Sunday, November 29, 2009

140 orang Ahli Keluarga Pawang Kadir hadir perjumpaan kali ke 3.


Pada 28hb November 2009 baru-baru ini seramai 140 orang Ahli Keluarga Pawang Kadir ( AKPK ) berkumpul di Rumah Besar Kg Bukit Keledang, Bera. Rumah Besar adalah rumah pusaka peninggalan Pawang Kadir. Rumah tersebut mempunyai tujuh bumbung.

Tepat jam 7.45 pagi telah bermula kerja-kerja ‘ merempong ‘ seekor lembu untuk disembelih ( Ibadah Korban ). Tuan Guru Haji Mohamad ( Mudir Pondok An-Najah, Kg Bukit Keledang ), telah menyempurnakan penyembelihan tersebut.

Manakala kerja-kerja melapah,menyiang dan memasak dijalankan secara gotong-royong oleh AKPK dan jiran berhampiran.

Semua AKPK dan para tetamu telah bertahlil, doa selamat dan takbir selepas solat zohor.

Banyak acara yang dijalankan bagi memeriahkan perjumpaan keluarga kali ini. Iaitu acara sukaneka untuk kanak-kanak dan orang dewasa serta cabutan bertuah.

Semua 14 wakil perdu keluarga telah tampil memperkenalkan keluarga masing-masing. Perdu bermaksud keluarga kepada anak-anak Pawang Kadir. Iaitu Abd Rahman,Sapiah,Husin, Abu Bakar, Kelesom,Jamaluddin,Ramlah,Dahilan,Halimaton,Salbiah,Badariah,Fatimah,Sakinah dan Mohd Tarmizi.

Ketua Urusetia perjumpaan keluarga, Musaniff Abd Rahman telah memaklumkan beberapa perkara. Pertama di perjumpaan kali ini AKPK mempunyai tetamu terdiri dari anak-anak saudara Pawang Kadir juga adik beradik Pawang Kadir dari Simpang Pelangai.Kedua, memperkenalkan panggilan pangkat dalam generasi dan gelaran dalam keluarga ( lihat blog Musaniff.blogspot ). Ketiga, Musaniff sempat meminta agar AKPK mengemaskini ahli keluarga perdu masing-masing dan mohon agar mendapatkan nama sebenar ibu kepada aki Abdullah ( Iaitu Emak saudara kepada Pawang Kadir ).Manakala Abu Bakar Abd Kadir selaku penasihat keluarga turut berasa gembira atas perjumpaan yang berjaya ini dan memberi kata-kata nasihat yang amat berguna kepada AKPK. Turut berucap serta memberi ucapan tahniah ialah Adli Mohamad ( Wakil anak-anak saudara Pawang Kadir yang hadir di perjumpaan kali ini).

No comments: