Tuesday, November 18, 2008

Mg Tokoh : Pawang Kadir


Nama sebenar Pawang Kadir ialah Haji Abd Kadir bin Haji Awang bin Imam Kassim bin Imam Koming. Dilahirkan sekitar tahun 1912 - 1913 di Kg Guai. Mempunyai 9 orang adik beradik. Ibunya bernama Fatimah binti Hj Pin. Adik beradik seibu sebapa seramai 6 orang. Manakala adik beradik yang lain ialah melalui ibu Siti anaknya bernama Habsah, ibu Saedah anaknya bernama Halijah dan anaknya bernama Abdullah ibunya MG tak jumpa cari lagi.

Manakala anak-anak Pawang Kadir seramai 14 orang. Melalui isterinya Siti Maryam binti Imam Rasu ada 4 orang, isterinya Siti binti Pendek ada 10 orang manakala isterinya bernama Esah binti Ibrahim tidak dikurniakan cahaya mata. Pawang Kadir juga mempunyai ramai anak angkat, ada yang MG ketahui ada yang tak diketahui.
Ilmu kepawangannya diwarisi turun temurun. Dari segi fizikal Pawang Kadir adalah seorang yang bertubuh kecil. Beliau memang suka berburu binatang di hutan dan mencari ikan di sungai. Banyak kisah Pawang Kadir yang telah ceritakan kepada MG oleh beberapa orang yang sempat bersamanya. Beliau meninggal dunia sekitar tahun 1987 ( Al Fatihah untuk Arwah ).

No comments: