Wednesday, December 16, 2009

Penjamin yang terbeban

Senario yang berlaku hari ini, malah akan berlaku seterusnya jika ianya tidak cuba diselesaikan. Apa yang diperkatakan ialah soal penjamin yang terpaksa terbeban dek sifat peminjam yang ingkar melunaskan hutang.

Memanglah senang bercakap, kalau begitu tak payahlah jadi penjamin. Tetapi setiap institusi kewangan berkehendakan penjamin. Apabila menandatangani dokumen perjanjian sebagai penjamin, masa inilah pihak institusi kewangan akan bertanya terkadang terus memberitahu sekiranya peminjam tak boleh bayar maka penjaminlah yang perlu melunaskan hutang. Rasanya ini tidak adil.

Namun pihak institusi kewangan perlulah juga mempertimbangkan persetujuan menjadi penjamin hanya untuk meluluskan pinjaman sahaja bukan turut bersama membayar kepada hutang yang tidak pernah dibuat. Mungkin juga persetujuan menjadi penjamin adalah kerana hendak menjaga hati kawan.

Kalau dari sudut ekonomi pula apabila pembelian sesebuah kenderaan itu berjaya, maka akan berlakulah penggunaan wang maka akan menyumbang kepada peningkatan nilai Keluaran Dalam Negara Kasar ( KDNK ). Tetapi sekarang ini, pembelian kereta sudah mula perlahan kerana sudah tidak ramai orang yang boleh membeli kereta kerana tersekat oleh namanya telah di senarai hitamkan akibat bermurah hati menjadi penjamin.

Pihak yang terlibat dengan polisi ini mesti melihat kembali apakah polisi berkaitan peminjam dan penjamin ini tidak menganiaya penjamin. Kesannya ialah penjamin tidak akan boleh membuat pinjaman di institusi kewangan dan sekiranya bilangannya ramai, maka ian boleh menyumbang kepada nilai KDNK akan mengecil.

Inilah keluhan para penjamin sebenarnya.. tolonglah kami, bantulah kami..kami hendak juga pakai kereta baru tetapi apakan daya usah di sebut Alza kereta Kancil pun tak mampu nak beli. Bukan kerana tak mampu nak bayar tetapi tak layak meminjam. Kasihanlah mereka ini !!!.

No comments: