Friday, November 6, 2009

MB Nizar atau Zamry MB ?


Semalam keputusan mahkamah mengenepikan permohonan MB Nizar agar kes siapa MB Perak didengar oleh sebelas hakim. Mendapat pelbagai reaksi rakyat, terutama penyokong PR. Rakyat sebenarnya tak kira berapa hakim yang hendak dengar penghakiman kes ini. Tetapi rakyat mahu kes ini diadili dengan sewajarnya. Pun begitu rakyat tidak mahu kes ini berpanjangan, mereka dah muak.

Perkara ini boleh diselesaikan tanpa penghakiman mahkamah, iaitu bubar sahaja DUN Negeri Perak biar rakyat jadi hakim. Apabila kes ini diseret sehingga ke hari ini mesti ada sesuatu yang tak kena. Maka yang tak kena inilah yang perlu rakyat kenakan. Siapa sebenarnya tak mahu sangat bubar DUN Perak? Maka mereka inilah yang perlu dikenakan.

Tetapi isu siapa MB Perak masih belum selesai. Adakah MB Nizar atau Zamry MB?. Kalau mengikut longhat orang Temerloh, Bera dan Maran jika gelaran disebut dahulu daripada nama maknanya orang itu memang memegang gelaran itu. Tetapi jika nama disebut dahulu daripada gelaran maknanya orang itu gila gelaran. Contoh ialah Dr Yusuf bermakna personel ini adalah seorang doktor. Tetapi apabila disebut Yusof Dr bermakna personel ini boleh jadi gila hendak jadi doktor ataupun 'cembongan' orang kampong kerana lagak personel ini semacam doktor tetapi hanya seorang pembantu makmal yang bekerja di bahagian farmasi.

No comments: